본고에서는 메이저리그 베이스볼(MLB)회의 에이전트 규제를 소개하면서 이른바 스포츠 대리인으로서 무엇이 요구되고 있는지 고찰할 것이다. 본고에서는 통상 상정된 대리인 업무보다 광범위한 역무 서비스를 제공하고 있다는 점에서 에이전트라는 말을 쓰기로 한다. 스포츠 에이전트는 스포츠 선수의 계약 및 이적과 관련한 협상, 마케팅 업무 등을 대리하고 각종 관리 서비스를 제공한다. 스포츠 에이전트는 전문적 능력을 갖고, 선수를 지원하는 여러 가지 활동을 수행하여 선수 스스로 하는 것 보다 더 효과적인 성과를 내는 것은 맡아서 수행한다. 그리고 선수를 구단에 소개하고 계약을 체결하는 일에서부터 스포츠 에이전트는 시작되었다. 그 다음으로 연봉협상에 이어 선수의 가치를 높일 수 있는 일도 확대되었고, 더 나아가 선수의 부족한 부분을 지원해주는 일도 담당하게 되었다. 스포츠 에이전트는 첫째, 선수가 운동에만 전념케 하여 훈련과 기술개발을 통한 경기력을 더욱 높일 수 있게 만드는 것이다. 둘째, 선수들의 심리적 안정을 얻을 수 있다. 셋째, 선수의 보증광고의 가치를 높일 수 있다. 그리고 스포츠 에이전트를 작게 나눈다면 스포츠마케팅 에이전트, 스포츠 계약 에이전트 등으로 구분한다. 선수에이전트와 팀 간의 경기를 성사시키는 역할인 경기에이전트로 구분하기도 한다. 에이전트의 수행직무는 스포츠 선수 계약에 관련된 법률, 스포츠 협회 및 단체의 규정·규약, 국내외 스포츠 시장의 동향, 경기 및 대회일정 등에 대한 자료를 수집하고 지식을 학습한다. 유능한 선수를 발굴하고 육성하며 선수의 상품성을 전망한다. 선수의 연봉협상, 소속팀 이적, 스폰서십 및 광고모델 출연 계약, 마케팅 등의 업무를 대리하여 수행한다. 선수의 언론 홍보, 의료 및 법률 지원, 선수 가족에 대한 지원과 관리, 훈련프로그램 제공, 팬 관리 등 전반적인 서비스를 제공하고 관리한다. 본고는 미국 통일운동선수 계약법이 정한 에이전트의 정의, 에이전트 등록요건, 인증절차, 에이전트의 금지행위 등을 검토한다. 스포츠 대리인의 책임 및 충실의무에 관한 법률 관계도 검토한다. 에이전트 규제에 관한 MLBPA규칙을 논의하는데 에이전트 규제에 관한 MLBPA규칙의 특징과 목적, MLBPA 규칙의 대상, 신청에 관한 규제, 인증 후의 규제, 에이전트의 내부관계에 관한 규제 등을 세밀하게 살펴본다.
In this paper, I will introduce the regulation of agents for the Major League Baseball (MLB) meeting and consider what is required as a so-called sports agent. In this paper, we will use the term agent in that it provides a wider range of service services than is normally assumed. Sports agents represent negotiations and marketing tasks related to contracts and transfers of sports players and provide various management services. Sports agents have professional abilities and are responsible for performing a variety of activities that support the athlete to achieve more effective results than the athletes themselves. And the sports agent began with introducing players to the club and signing contracts. After that, the work to increase the value of players was expanded following the annual salary negotiations, and furthermore, he was in charge of supporting the shortcomings of players. Sports agents are, first, to allow players to concentrate solely on exercise so that they can further increase their performance through training and skill development. Second, the psychological stability of the players can be obtained. Third, it can increase the value of the player’s endorsement advertisement. In addition, if sports agents are divided into small groups, they are divided into sports marketing agents and sports contract agents. It is also classified as a game agent, which is the role of concluding a match between the player agent and the team. The agent’s performance job is to collect data and learn knowledge on laws related to sports player contracts, regulations and regulations of sports associations and organizations, trends in domestic and international sports markets, and competition and competition schedules. Discovering and nurturing competent players and forecasting the players" marketability. Representing a player in salary negotiations, transfer to a team, sponsorship and advertisement model appearance contract, and marketing. It provides and manages overall services such as media promotion of players, medical and legal support, support and management of players" families, training programs, and fan management. This paper reviews the definition of agents, agent registration requirements, certification procedures, and prohibited acts of agents, as defined by the United States Unified Athletes Contract Act. It also reviews the legal relations on the responsibilities and obligations of sports agents. In discussing the MLBPA rules for agent regulation, the characteristics and purpose of the MLBPA rules for agent regulation, the subject of the MLBPA rules, regulation on application, regulation after certification, and regulation on the internal relationship of agents are examined in detail.