경건을 정의하는 표면적 기획에 관한 한 『에우튀프론』은 정의(定義) 대화편이고 종교 이야기다. 그러나 『변명』 및 『크리톤』과 이루는 삼부작이라는 심층적 기획에 착안하면, 그것은 단순히 경건의 정의 이야기에 머무는 것이 아니라 경건과 정의(正義)를 어떻게 나누고 가르칠 것인가를 다루는 소통과 공감이야기요 교육 이야기다. 이 소통-교육 이야기는 소크라테스의 ‘인간애’를 특징적으로 부각하는데, 그 주된 면모는 ‘자신을 내어줌’이다. 이 작품에서 지혜 주장을 하는 에우튀프론은 정작 그것의 나눔에 ‘인색’한 반면, 무지 주장을 하는 소크라테스는 오히려 대화 상대에게 물음 제공자로서 ‘자신을 내어주는’ ‘인간애’를 드러낸다. 그의 ‘인간애’는 자신의 아포리아에 더해 남들도 자기처럼 아포리아에 빠져 무지 고백자가 되게 만드는 소통과 공감의 작업이며, ‘가르치지 않는 교육’이요, 질문을 통해 제자 자신이 스스로를 개선하고 계발하는 데 연습상대로 이용할 수 있도록 자신을 내어주는 에로스다. ‘자신을 내어줌’은 소크라테스 식 대화에서 논변의 소유권을 상대에게 귀속시키는 태도와 궤를 같이하는 소크라테스 식 소통-교육의 요체다. 배울거리를 넘겨주고 반대급부로 돈을 요구하는 소피스트적 교육과 달리 소크라테스적 소통-교육은 ‘주고받음’, 즉 공감과 공유를 중시한다. 자기 것 일부, 즉 배울거리를 넘겨주는 대신 자신 전체, 즉 영혼을 상대가 이용할 수 있게 온전히 내어준다. 『변명』 삼부작에서 소크라테스는 설득과 소통보다 진실과 정의에 몰두하는 『변명』에서부터 출발하여 『크리톤』에서는 설득과 공감으로, 『에우튀프론』을 통해서는 소통과 교육으로 차츰 문제 지평을 넓혀 간다. 이는 진실과 정의의 진정성이나 공유 의도만이 아니라 소통-교육의 성공, 즉 공유의 성취에까지 주목하는 플라톤의 문제의식의 발전을 반영한다. 그것에 따르면 교육은 소통을, 소통은 교육을 필요로 한다. 즉, 소통되는 교육이어야 하고, 교육적인 소통이어야 한다.
As far as its ostensible project to define piety is concerned, the Euthyphro is a definitional dialogue and a talk of religion. But viewed from the standpoint of its connectedness with Plato’s two other works, the Apology of Socrates (the Apology, hereafter) and the Crito, which I characterize as Plato’s in-depth project of trilogy, it is not merely a talk of defining piety but a talk of communication and sympathy, and even of education, i.e. of how we should communicate our discourses on religion and justice with others. This talk of communicationeducation is put forth focusing on Socratic philanthropy, in which the main feature is ‘offering himself.’ In this work, Euthyphro who claims wisdom grudges communicating it, while Socrates who claims ignorance shows his ‘self-offering’ philanthropy by questioning his interlocutors. His philanthropy makes him communicate and sympathize with others by letting them also get into aporia, which he himself already got into, thereby making them confessors of their own ignorance. It is an education without teaching, and an eros offering oneself as an exercise partner for his or her student to utilize to improve and cultivate him- or herself. So ‘offering himself’ is a key point of Socratic communication-education which goes together with his attitude of attributing the ownership of argument to his interlocutor in his dialogue. While Sophistic education imparts lessons (mathēmata) and asks money as compensation for them, Socratic communicationeducation lays stress on the sympathy and communion of the soul with each other. Socrates offers the whole of himself, i.e. his soul, making it available for his interlocutor to utilize, instead of imparting some parts of his possession, i.e. lessons. In the Apology trilogy, Socrates gradually widens his dimension of problems: starting from immersing himself in truth and justice rather than persuasion and communication in the Apology, to talking about persuasion and sympathy in the Crito, and ultimately to talking about communication and education in the Euthyphro. This reflects the development and expansion of plato’s critical mind through which he pays attention not only to the sincerity of truth and justice and the intention of sharing them with others but also to the success of communication-education, i.e. achievement of the sharing. According to that mind, education and communication require each other; that is, education should be communicated, and communication should be educational.