It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
As interest in original Korean content expands, and due to the development of digital technology, the production, distribution, and utilization of cultural content varies. The area of cultural content has become an important industry beyond the way we live, and it has been emphasized as a vital source of value-added creation in the country. The purpose of this study is to examine flow in the area of cultural content for various academic disciplines. To analyze the research trends of cultural content, topic modeling and keyword network analysis were conducted based on articles published in KCI from 2002 to 2019. The study has shown that Korea, development, stories, and literature are among the most important keywords. The first period (2002 to 2009) was a leap forward in cultural content research, and the combination of cultural content and information technology led to cultural content becoming an important industry in the Republic of Korea. It was a time when research on the digitization of a variety of original cultural content, and the availability of original content using digital technology, was actively conducted. The second period (2010 to 2014) is interpreted as a growth stage for cultural content research in various areas—Chinese culture, Hallyu (Korean wave), narrative, literature, and regions—based on recognizing the possibility of using proven cultural content identified through digitization technology in the first period. The third period (2015 to 2019) was the maturity stage, in which various studies were conducted into the expansion of the cultural content industry as recognized through the first and second periods in a variety of industries, including tourism, festivals, history, religion, region and space, and education. Topic modeling and network analysis shows this study is meaningful in that the research trend has continued for about 20 years in various ways.
한국 원천콘텐츠에 관한 관심이 확대되고, 디지털 기술의 발달로 인해 문화콘텐츠의 제작 · 유통 · 활용 방식이 다양해짐에 따라, 문화콘텐츠는 우리가 살아가는 방식을 넘어 산업으로 자리 잡고 있으며, 국가의 부가가치 창출의 중요한 원천으로 강조되고 있다. 본 연구는 다양한 학문 분야에서 이루어지고 있는 문화콘텐츠에 대한 흐름을 살펴보는 것을 목적으로 한다. 문화콘텐츠의 연구 경향을 분석하기 위하여 2002년부터 2019년까지 KCI에 게재된 논문을 바탕으로 토픽모델링과 키워드 네트워크 분석을 수행하였다. 연구 결과, 한국, 개발, 스토리, 문학 등이 가장 중요한 키워드로 나타났다. 제1구간으로 구분된 2002년부터 2009년은 문화콘텐츠 연구의 도약기로, 문화콘텐츠와 정보기술의 결합으로 인해 문화콘텐츠가 국내에서 중요한 산업으로 진입하게 된 시기라고 볼 수 있다. 이를 통해 다양한 원천콘텐츠의 디지털화, 디지털 기술을 이용한 원천콘텐츠의 이용 가능성에 관한 연구가 활발하게 이루어진 시기라고 할 수 있다. 제2구간인 2010년부터 2014년은 성장기로 1구간의 디지털화 기술을 통해 입증된 문화콘텐츠의 활용 가능성에 대한 인정을 바탕으로 한류, 서사, 문학, 지역 등 다양한 영역으로 문화콘텐츠 연구가 본격적으로 성장한 시기로 해석된다. 2015년부터 2019년 사이의 3구간은 성숙기 단계로, 이 단계는 1~2구간을 통해 인정받는 문화콘텐츠 산업의 확산을 관광, 축제, 역사, 종교, 지역 및 공간, 교육 등 다양한 산업 분야로 성숙시키기 위한 다양한 연구가 수행된 시기로 해석된다. 본 연구는 약 20년간 수행되어 온 문화콘텐츠의 연구 동향을 토픽모델링과 네트워크 분석을 통해 다각적으로 조사하였다는 점에서 의의가 있다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.