최근 몇 년 사이 여성 작가들이 쓴 여성들의 이야기가 스크린에 자주 등장했다. 그 중 그레타 거윅의 〈작은 아씨들〉(2019)은 작품성이나 대중성 양면에서 단연 돋보이는 작품이다. 본 연구는 이 작품을 여성으로서 여성 주인공(조)에 매료되어 20세기를 보냈던 21세기의 감독이 19세기 여성 작가가 지녔던 열망과 한계를 간파하고, 새롭게 해석한 주인공을 매개로 자신과 원작자의 꿈을 동시에 이루어내는 집요한 탐구와 모색의 결과물로 읽는다. 거윅의 〈작은 아씨들〉은 여성 작가가 여성의 삶에 관심을 가지고 여성의 행복과 자유를 옹호하는 관점으로 만든 작품이라는 점에서, “여성에 의한, 여성을 위한, 여성의” 영화다. 이 작품에서 우리는 ‘작가’라는 타이틀을 지닌 세 명의 여성을 만나게 된다. 〈작은 아씨들〉의 주인공 네 자매들 중 둘째이면서 작가가 된 조 마치와 원작의 작가인 루이자 메이 올콧, 그리고 마지막으로 각색자이면서 영화의 감독인 그레타 거윅이다. 그레타 거윅은 영화 〈작은 아씨들〉에서 작가가 된 조 뿐 아니라 각기 다른 예술적 재능을 지닌 네 자매들의 꿈에 주목한다. 본 연구는 아무도 배제되지 않는 결말의 ‘완벽한’ 해피엔딩을 통해 이들의 꿈이 고루 성취된다고 보았다. 그런 의미에서 조의 결혼은 흔히 이해되는 것처럼 작가의 ‘타협’이 아니라 꿈을 향한 적극적인 선택이고, 백인 남학생들의 학교였던 원작의 한계를 벗어나, ‘모두를 위한’ 학교가 된 플럼필드 아카데미는 상징적인 공간이다. 올콧의 가장 충실한 독자이면서 창작자가 된 각색자 거윅은 그리하여 ‘글을 팔고 흥정하는’ 작가 조와 어려운 시절을 글을 쓰며 견뎌야 했던 19세기의 작가 올콧 모두에게 ‘구원’이 되었다. 본 연구는 앤디 매드허스트와 존 코이, 제임스 네어모어 등에 의한 현대영화의 작가론에 바탕을 두고, 각색을 비평적 창작으로 보았던 린다 허천의 각색이론과 상호텍스트성의 관점에서 각색영화의 감독인 그레타 거윅을 텍스트에서 발견되는 작가로 보고 거윅의 영화 〈작은 아씨들〉을 다양한 결을 지닌 텍스트로서 분석한다.
In recent years, stories of women written by female writers have frequently appeared on screens. Among them, Greta Gerwig’s Little Women(2019) is a work that stands out in both the artistic and popular aspects. This work is a text created by a 21st century female director who spent the 20th century fascinated by the female protagonist (Joe). She discovered the aspirations and limitations of a 19th century female writer who created Joe, so that she realizes the dreams of herself and the original author at the same time through the newly interpreted Joe. Gerwig’s Little Women i s a film “ B y women, For women, and Women’s.” This is because it is a work created by a female artist with an interest in women’s life and advocating for women’s happiness and freedom. In this work, we meet three women with the title of ‘writer’. They are Joe March, the second of the four main characters of Little Women, and Louisa May Alcott, the original author, and Greta Gerwig, the adaptor and director of the film. Greta Gerwig focuses on the dreams of four sisters, each with different artistic talents, as well as Joe, who became a writer in the film Little Women. This study saw that their dreams are evenly fulfilled through a “perfect” happy ending in which no one is excluded in the end. In that sense, Joe’s marriage is not the artist’s “compromise,” as is commonly understood, but an active choice toward a dream. And, beyond the limits of the original work, which used to be a school for white boys, Plumfield Academy, which has become a “for all” school, is a symbolic space. Thus, the adaptor Gerwig, who had been Alcott’s most loyalreader and now creator, is a “salvation” to both the “selling and bargaining”writer Joe and the 19th century writer Alcott, who had to endure difficult timeswhile writing. This study sees Greta Gerwig, the director of adaptation film, as a writer found in the text from the perspective of the adaptation theory and intertextuality of Linda Heochun. And it also uses the concept of contemporary authorship by Andy Madhurst and John Caughi. In addition, this analyzes Gerwig’s film Little Women as a text with various textures.