연구목적: 본 연구의 목적은 장애아동 치료 경험에 대한 소아물리치료사의 물리치료 경험의 중심현상을 파악하고, 중심현상을 해결해가는 과정을 탐색하는 것이었다. 연구방법: 본 연구의 참여자는 26세∼35세 연령 범위에 있는 경력 3년 이상의 물리치료사 8명이었다. 연구참여자들과 반구조화 심층면담을 통하여 자료를 수집하고 모든 내용을 전사하여 근거이론 방법을 통하여 분석하였다. 면담과 자료분석 과정에서 참여자의 동의 아래 모든 연구 윤리를 지켰다. 연구결과: 첫째, 소아물리치료사들의 장애아동 치료 경험 과정에서 나타나는 중심현상은 ‘압박감’이며 중심현상에 작용하는 인과적 조건은 ‘맡음’이고 ‘압박감’에 영향을 미치는 맥락으로는 ‘현실 충격’, ‘사회적 인식’, ‘부모의 신뢰’, ‘치료적 한계’가 작용하였다. 중심현상인 ‘압박감’을 풀어가는 과정에 영향을 미치는 중재상황으로는 ‘경력’, ‘치료기관’, ‘협조체계’가 작용하고, ‘압박감’에 대처하는 전략으로 ‘열정’, ‘매너리즘’, ‘타협’, ‘전문가 되기’의 방법을 사용하였다. 대처 전략에 따라 ‘성취감’, ‘소진’, ‘버텨냄’의 결과를 가져오는 것으로 나타났다. 둘째, 소아물리치료사들의 장애아동 치료 경험에 대한 상황적 관계를 분석하였을 때 가장 바깥쪽 동심원에는 장애아동 치료교육 환경이 존재하고, 가장 안쪽의 동심원에 장애아동을 치료하는 자신을 중심으로 장애아동과 학부모, 치료사, 치료기관, 교육적 지지체계가 상호작용하면서 전개되는 것으로 나타났다. 셋째, 패러다임 모형에 따라 소아물리치료사의 장애아동 치료 경험의 유형은 압박감의 정도, 현실 충격, 사회적 인식, 부모의 신뢰, 치료적 한계, 경력, 치료기관, 치료사들의 협조체계에 따라 5가지 유형으로 분류되었다. 결론: 본 연구의 결과는 특수교사와 물리치료사와의 협력과 관련하여 유용한 정보를 제공할 것이다.
Purpose: This study aims to clarify the central phenomenon of pediatric physical therapists' experiences in treating children with disabilities and the process of solving the central phenomenon. Method: The participants of this study were eight pediatric physical therapists. This study was conducted by recording and transcripts by in-depth interviews. For data analysis, Strauss and Corbin's grounded theory analysis method was used. Results: First, as a result of the study, the central phenomenon that occurs in the experience of treating children with disabilities by pediatric physical therapists is Pressure. The causal condition acting on the central phenomenon is care, and as the situation that affects the Pressure, reality shock, social awareness, parental trust, and therapeutic limitations are applied. Secondly, when analyzing the situational relationship between pediatric physical therapists' experiences of treating children with disabilities, the outermost concentric circle is the educational environment for the treatment of children with disabilities, and the innermost concentric circle is the therapist who treats children with disabilities. Parents, therapists, treatment institutes, and educational support systems have been proven to evolve as they interact. Thirdly, derived from the paradigm model, the categories of pediatric physical therapists' therapy experiences for children with disabilities are classified into five types, which are formulated reality shock, social awareness, parental trust, therapeutic limitations, career, therapy institute, and therapists’ cooperative system in terms of the level of Pressure. Conclusion: The results of this study will provide useful information for cooperation between special education teachers and pediatric therapists.