COVID-19는 전 세계적으로 다양한 분야에 큰 영향을 주고 있다. 항공 산업은 그 중에서도 특히 큰피해를 받은 산업 중 하나로 꼽힌다. COVID-19의 확산을 막기 위한 국경 봉쇄나 이동 제한으로 인해항공기의 운용이 제약을 받게 되었으며, 여행 중 감염 우려로 항공 여객 수요가 급감하기도 했다. 또한, 이러한 변화 때문에 항공사들의 항공기 운항 횟수 역시 감소하는 모습을 보였다. COVID-19가 항공 산업에 미친 영향은 기존의 다른 위기들과 비교할 때 그 규모가 광범위할 뿐만 아니라 더 오랜 시간 지속되고 있다. 이 연구는 항공 여객의 수요와 공급 모두에 감소 요인이 있는 상황에서 COVID-19의 확산이 항공권가격의 변화에 미치는 영향을 규명하였다. 또한, COVID-19의 확산 속에서 여객 수요와 화물 수요의변화가 어떤 의미를 갖는지도 함께 분석하였다. 분석에는 대한항공의 국제선 운항 관련 자료와 대한민국 내에 소재한 공항을 출발지 혹은 도착지로 하는 국제선 노선 관련 자료가 사용되었다. 2020년 3월부터 12월까지 102개 노선에서 수집한 18,669개 표본을 사용한 패널 회귀 분석에서 COVID-19의 확산과 수요 변동이 다음 달의 국제선 항공권 가격 변화에 주는 영향에 대한 세 가설이 모두 지지되었다. 먼저, COVID-19의 확산은 국제선 항공권 가격 상승에 양(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 COVID-19로 수요와 공급이 모두 감소하는 상황에서, 항공기를 이용하는 여객의 수요가 필수 목적의 이용자 중심으로 이루어졌을 가능성이 높기 때문인 것으로 풀이된다. 추가적으로, 본 연구는 COVID-19의 확산이 유발한 가격 상승 효과에 대해 여객 및 화물 수요의 변동이 갖는 조절효과도 분석했다. 여객 수요 변동의 경우, COVID-19 이후 여객 수요의 감소폭이 작을수록(가설과 실증 모형의 표현상 수요의 증가폭이 클수록) COVID-19로 인한 항공권 가격 상승을 강화시키는 조절효과가 있는 것으로 실증되었다. 또한, 화물 수요(수화물 및 우편 화물 제외)의 증가는 COVID-19의 확산이 유발한 가격 상승효과를 약화시키는 조절효과가 있었다. 이는 항공사들이 COVID-19가 주는 어려움(여객및 매출 감소)에 대응하기 위해 화물 운송을 증가시킨 전략적 선택이 항공 여객 시장의 가격 결정에도영향을 줄 수 있음을 의미한다. 본 연구는 세 가지 측면에서 기존 연구와 차별점을 갖는다. 먼저, 기존의 재난 및 위기 관련 연구보다 훨씬 지속적이고 광범위한 수준의 위기 속에서 항공 산업이 받은 영향을 항공권 가격 변화를 통해실증하였다. 또한, COVID-19가 항공 산업에 미친 영향에 대한 현황과 전망을 제시한 기존 연구에 더하여, 수요와 공급의 변화 및 항공사의 전략적 변화와 소비자가 받는 영향에 대해 연구하였다는 점에서 시사점이 있다. 마지막으로, 본 연구는 기존 연구에 제시된 COVID-19에 대한 항공 업계의 대응 방안에 대한 논의를 확장하고 그 영향을 실증하였다는 의의를 갖는다. 향후 연구는 다른 나라의 항공 시장과 국내선의 수요?공급 및 가격 변동, 대한항공 외의 다른 항공사를 포함하여 본 연구 결과의 적용범위와 일반화 여부에 대해 살펴볼 필요가 있다. 또한, 현재 대한항공을 비롯한 항공사들이 집중하고있는 화물 운송의 수요가 지속 가능한 지 여부를 따져보고 그에 맞춰 항공사의 COVID-19에 대한 중? 장기적인 대응 방안을 다룰 후속 연구도 필요하다.
The COVID-19 has affected various areas all over the world. The airlines industry is one of the most damaged industries during the pandemic. The Border shutdown and lockdown to prevent the COVID-19 have restricted air travel. Also, air travel demand has dramatically decreased because travelers have concerns about the COVID-19. The airlines’ operations also collapsed. The COVID-19 pandemic has a greater and deeper impact on the airlines industry than prior crises. This research sheds light on the impact of the COVID-19 on airfare under such a decline in both demand and supply. This research also examines the impact of changes in passenger demand and cargo demand. I used the international flights data of Korean Air and the routes data that depart from or arrive at the airports in the Republic of Korea. Using 18,669 samples from 102 routes during March 2020 and December 2020, all three hypotheses were supported. The empirical analysis supports that the spread of COVID-19 has a positive impact on the increase in international airfare. This is because passengers who go abroad under the current pandemic are more likely essential and/or business purpose travelers, which means they are less sensitive to the price. In addition to this, this research examines the moderating effects of the changes in the passenger demand and cargo demand on the main effect that the spread of COVID-19 increases the international airfare. Regarding the passenger demand, it is also discovered that the smaller degree of the decrease in the passenger demand ― in the hypothesis and the empirical model, it is expressed as the increase in the passenger demand strengthens the main effect ― strengthens the positive impact of the spread COVID-19 on the airfare. On the contrary, the alteration in cargo demand can weaken the main relationship. This result implies that the airlines’ strategic renewal (focusing more on the cargo market) to minimize the damage due to COVID-19 can affect the price (airfare) in the passenger market. This research contributes to the research in the airlines industry in three ways. First, this research empirically shows the impact of the crisis, COVID-19, which has a much broader and longer-term impact on the airlines industry than prior crises. Second, in addition to other research that introduces the present conditions of COVID-19 and suggests the future directions, this research emphasizes the impact of changes in supply, demand, and airlines’ strategy on consumers. Third, this research expands and empirically shows the current debates about COVID-19 and airlines’ responses towards the pandemic. Future research may include data from other countries, domestic routes, and airlines other than Korean Air to ensure the generalizability and applicability of the findings of this research. Also, future research will need to further examine whether the current demand trends in the cargo market is sustainable in the future or not and how airlines renew their mid- or long-term strategies to deal with the COVID-19 pandemic depending on the sustainability of the cargo market demand.