우리는 21세기 4차 산업혁명기에 직면해서 문명사적 변곡점, 위기, 불안, 또한 그와 연동하는 동아시아의 분열상을 극명하게 목도하고 있다. 무엇보다 현 동아시아권은 서구식 근대국가 세계시스템이 지배하는 사회이며 그에 동조하는 사유 없는 인간의 파시즘적 ‘악의 평범성(the Banality of Evil)’이 재현되고 있다는 데 경각심을 갖지 않을 수 없다. 본 연구에서는 1ㆍ2차 산업혁명이라는 세계문명사의 대변혁기에 발흥한 실존주의를 빅 히스토리의 문명사적 차원에서 해독, 그 해법의 실마리를 찾아보고자 했다. 그 구체적인 논지 전개는 먼저 실존주의 철학(실존철학)의 문명사적 독해를 수행하고 그러한 지평 위에서 칼 야스퍼스(Karl Theodor Jaspers, 1883~1969)의 실존ㆍ초월 지향적 역사철학이 계도하는 세계상과 그 현재적 의미 맥락들을 점검해보았다. 오늘날 문명사의 변곡점, 세계체제의 대변환기로 볼 때 20세기 전반 기계문명이나 근대국가 이데올로기에 치열하게 저항하고 대안을 궁구한 실존철학은 현대문명의 미래비전을 간직한 인문학적 보고이다. 특히 야스퍼스의 존재의식의 변혁, 곧 ‘실존적 역사성’은 인간부재의 어두운 디스토피아로 그려지는 4차 산업혁명과 이 시대의 난제들을 자극하는 유의미한 해법의 단서를 제공한다. 그가 개진하는 충실, 자유, 무제약성, 본래적 자기, 초월, 상호소통, 실존적 결단, 연대, 공동책임 등 인간상들은 21세기 메가트랜드 지구지역적(glocal) 평화협력과 그에 접속하는 동아시아 신문명시스템(new civilization system)을 구성하는 인간학적 모티프(motif)임은 물론이다.
Confronting the age of the fourth industrial revolution in the 21st century, we are clearly witnessing the inflection point in the history of civilization, crisis, anxiety, and the dissolution of East Asia. Above all, East Asia currently has a society governed by the modern Western world system, and we must arouse attention to the fact that the fascistic, groundless ‘Banality of Evil’ is being reproduced to accord with these phenomena. This study aimed to interpret existentialism as an ideology that rose suddenly during those transition periods in the history of civilization called the first and second industrial revolutions and to find clues for such interpretation. In the development of the specific point, existential philosophy was read through the history of civilization. Based on this reading, the world view and present semantic contexts guided by the existence- and transcendence-oriented historical philosophy of Karl Theodor Jaspers(1883~1969) were examined. Looking at the inflection point in the history of civilization and the transition period of the world system, existential philosophy is a repository of humanities that cherishes the future vision of contemporary civilization by fiercely resisting and studying alternatives to the machine civilization from the 20th century and ideologies of modern countries. In particular, the revolution in the consciousness of existence by Jaspers or ‘existential historicality’ presents a meaningful clue to solve the conundrums of the fourth industrial revolution and present age illustrated as a gloomy dystopia with the absence of human beings. Human characteristics expressed by Jaspers; such as faithfulness, freedom, unconstrained nature, inherent self, transcendence, mutual communication, existential resolution, solidarity, and collective responsibility, are the humanistic motifs that constitute global cooperation for peace, the mega-trend of the 21st century, and the new civilization system of East Asia connected to the mega-trend.