It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study aimed for examining the relationship between mother's emotional expression and child's self-regulation ability and school life adaptation, and finding out the mediating effect of child's self-regulation ability. The subjects were 445(184 male, 230 female) students in the 5th and 6th grade of two elementary schools in G Metropolitan City. The data were analyzed using SPSSWIN 23.0 program and SPSS Process macro program. In addition, bootstrapping was conducted to verify the significance of the mediation effect. The results were as follows: First, mother's positive emotional expression was positively correlated to child's self-regulation ability, teacher relationship, peer relationship, academic achievement and school rules while mother's negative emotional expression was negatively correlated to child's self-regulation ability, teacher relationship, peer relationship, academic achievement and school rules. Second, child’s self-regulation ability had partial mediating effects between mother’s positive emotional expression and teacher relationship and between mother’s positive emotional expression and peer relationship. However child’s self-regulation ability had full mediating effects between mother’s positive emotional expression and academic achievement and between mother’s positive emotional expression and school rules. Third, child’s self-regulation ability had full mediating effects between mother’s negative emotional expression and four factors of school life adaptation.
근래 학교생활 적응에 어려움을 겪는 아동들은 학교 내에서 교사 및 또래 친구와의 관계가 적절하지 못하며, 주의산만, 학업성적 부진, 부적절한 분노 표현, 우울증 등의 문제를 겪으며, 학교폭력, 집단 따돌림, 스마트폰 중독 등 다양한 형태의 학교 부적응 양상을 보인다(김수진, 2014; 박상진, 2019; 이종화, 2013). 이러한 학교 부적응 문제는 이후 청소년 비행과도 연결될 가능성이 크며 청소년 비행 문제는 사회문제로 직결될 수 있기에 청소년기로 이행이 시작되는 초등학교 고학년 아동들의 학교생활적응에 관한 문제는 아동의 전인적인 성장을 위해 다루어져야 할 중요한 과제로 볼 수 있다(최수인, 2015). 특히 대인관계가 부모 관계를 넘어 다양한 사회적 관계로 확장되는 초등학교 5, 6학년 아동들에게 학교생활적응은 미래에 건강한 성인으로 성장하기 위한 매우 중요한 문제로 학교생활적응에 영향을 주는 다양한 변인을 살펴볼 필요가 있다. 학교생활적응에 영향을 주는 변인들에는 학생들의 개인 외적(가족, 부모, 교사, 또래 등) 변인과 개인 내적(학업동기, 자아탄력성, 자아 존중감, 자기조절 능력 등) 변인들이 있다(김모선, 2018; 양재민, 2018; 정진수, 2013). 본 연구에서는 개인 외적 변인인 어머니의 정서표현성과 개인 내적 변인인 아동의 자기조절능력이 학교생활적응에 중요한 변인으로 보고, 이들 변인이 학교생활적응에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 나아가 어머니의 정서표현성이 학교생활 적응에 영향을 미치는 과정에서 아동의 자기조절능력이 매개하는가를 살펴봄으로서 학교 및 아동 상담 현장에서 학교부적응으로 어려움을 겪고 있는 아동과 그 부모를 돕기 위한 부모교육 및 상담의 방향 및 기초 자료를 제시하는 데 본 연구의 목적이 있다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.