공적개발원조(ODA)란 공여국(供與國)의 정부를 비롯한 공공기관이 개발도상국의 경제 발전과 사회 복지 증진을 위해 제공하는 원조를 의미한다. 이 연구의 목적은 문화예술 역량강화 ODA 사업의 일환으로 진행 중인 ‘미얀마 문화유산관리시스템의 구축 과정을 살펴보며, 디지털 문화유산 ODA의 성과와 과제를 분석하는 것이다. 디지털 문화유산 관리시스템은 유·무형 문화유산 자료의 영속적인 보존과 지속가능한 활용을 위한 것이다. 문화유산을 디지털 아카이브즈에 저장하고, 컴퓨터 분석 기술을 이용해서 새롭게 접근하여, 다차원적으로 정보를 사용할 수 있다. 디지털 문화유산 ODA의 성과는 첫째, 미얀마의 문화유산 중에서 소멸, 훼손, 변질, 왜곡될 가능성이 큰 문화유산의‘위험성’을 극복하고 기록화 함으로써 디지털화가 시급히 필요한 문화유산의 내용을 영구 보존할 수 있게 되었다. 둘째,미얀마 문화유산 정보를 체계적으로 관리하고 자료 간 연계성을 통해 여러모로 활용할 수 있게 되었다. 셋째, 문화유산이 소재하거나 전승되고 있는 정확한 지리적 위치 정보를 기반으로 한 문화지도 구현이 가능하다. 학술적·정책적·실용적목적으로 활용의 효용성과 편의성을 극대화할 수 있도록 다양한 문화유산을 총체적, 집약적으로 시각화했다. 넷째, 공여국과 수원국과의 관계에서 문화 ODA가 갖는 일방적일 수 있는 한계를 극복할 수 있었다. 다섯째, 문화 ODA에서 가장핵심적이라고 할 수 있는 지속가능한 개발이 될 수 있는 수원국 담당자들의 역량강화 프로그램이 함께 운영되었다. 여섯째, 팬데믹(pandemic) 상황에서 국가 간 인력 이동 없이 비교적 원활하게 비대면으로 진행할 수 있는 ODA라는 시사점이 있다. 그러나 향후 활발한 논의와 고민을 통해 해결해야 할 다음과 같은 과제도 남겨졌다. 첫째, 시스템에 업로드 된 자료의 내용에 대한 검증이 이루어져야 한다. 둘째, 디지털 문화유산을 보존하기 위해서 여러 위협으로부터 안전하게 보호해야 한다. 예컨대 컴퓨터 바이러스, 저장된 데이터나 작동시스템에 대한 에러를 대비할 수 있는 현지 전문가 양성이 필요하다. 셋째, 컴퓨터 기술이 빠르게 변화하는 환경의 특성상 ODA 사업 종료 이후에 새로운 버전과 프로그램이 개발되거나 개발자가 지속해서 관리하지 않았을 때 뒤따르는 문제에 대한 방안도 논의되어야 한다. 넷째, 미얀마의 정치적 판단에 따라 분류 체계 기준이 정해지고, 자료 공개 여부가 결정되기 때문에 수원국 측에 문화 ODA 사업의 궁극적인 목적을이해시켜야 한다.
Official development assistance refers to assistance provided by governments and other public institutionsin donor countries, aimed at promoting economic development and social welfare in developing countries. Thepurpose of this research is to examine the construction process of the “Myanmar Cultural Heritage ManagementSystem” that is underway as part of the ODA project to strengthen cultural and artistic capabilities and analyze theachievements and challenges of the Digital Cultural Heritage ODA. The digital cultural heritage management systemis intended to achieve the permanent preservation and sustainable utilization of tangible and intangible culturalheritage materials. Cultural heritage can be stored in digital archives, newly approached using computer analysistechnology, and information can be used in multiple dimensions. First, the Digital Cultural Heritage ODA was able to permanently preserve cultural heritage content that urgentlyneeded digitalization by overcoming and documenting the “risk” associated with cultural heritage under threatof being extinguished, damaged, degraded, or distorted in Myanmar. Second, information on Myanmar’s culturalheritage can be systematically managed and used in many ways through linkages between materials. Third, culturalmaps can be implemented that are based on accurate geographical location information as to where cultural heritageis located or inherited. Various items of cultural heritage were collectively and intensively visualized to maximizeutility and convenience for academic, policy, and practical purposes. Fourth, we were able to overcome the one-sidedlimitations of cultural ODA in relations between donor and recipient countries. Fifth, the capacity building programrun by officials in charge of the beneficiary country, which could be the most important form of sustainabledevelopment in the cultural ODA, was operated together. Sixth, there is an implication that it is an ODA that can berelatively smooth and non-face-to-face in nature, without requiring the movement of manpower between countriesduring the current global pandemic. However, the following tasks remain to be solved through active discussion and deliberation in the future. First,the content of the data uploaded to the system should be verified. Second, to preserve digital cultural heritage, itmust be protected from various threats. For example, it is necessary to train local experts to prepare for errors causedby computer viruses, stored data, or operating systems. Third, due to the nature of the rapidly changing environmentof computer technology, measures should also be discussed to address the problems that tend to follow when newversions and programs are developed after the end of the ODA project, or when developers have not continued tomanage their programs. Fourth, since the classification system criteria and decisions regarding whether the data willbe disclosed or not are set according to Myanmar’s political judgment, it is necessary to let the beneficiary countryunderstand the ultimate purpose of the cultural ODA project.