하천과 운하 등으로 연결되는 내륙수운은 러시아의 자원개발과 교통체계를 구성하는 매우 중요한 구성요소이다. 러시아는 인공운하 1만 6,000km를 포함하여 총 700여개 이상의 수력구조물을 갖춘 내륙수로가 장장 10만여 km 이상이나 되는 국가이다. 또한 시베리아 지역에는 길이가 4,000km에 달하는 하천(오비, 이리티슈, 예니세이, 레나, 아무르강 등)과 호수들이 많기 때문에 내륙수운의 이용가능성이 매우 높은 지리적인 특성이 있다. 러시아의 내륙수로는 수자원 공급, 전력생산, 생태균형 유지, 관광사업 발전, 그리고 개발된 자원의 수송수단으로서 매우 중요한 역할을 담당한다. 러시아는 지속가능한 경제성장을 견인하기 위해서는 시베리아지역에서 개발된 에너지자원을 효율적으로 수송하기 위한 철도, 하운 그리고 북극항로를 연계하는 복합 물류시스템의 구축이 절실히 필요하다. 물류수송에서 장거리 운송을 위한 가장 환경친화적이며 효율적인 수송수단은 선박을 이용하는 것이다. 이러한 이유로 러시아 정부는 정책적으로 내륙수운을 활성화하고자 하는 다양한 구상을 하고 있다. 현재 러시아에서 내륙수운은 화물의 수송에서 차지하는 비중은 비록 낮지만, 러시아에서 내륙수운이 갖는 의미는 특별하다고 할 수 있다. 러시아에서 내륙수운의 역할을 공정하게 평가하기 위해서는 내륙수로의 지리적 환경, 계절적 성격에 의해 다르게 평가되어야 한다. 실제로 러시아는 일부 지역과 수송회랑의 일부 영역에서 내륙수운은 자원의 수송과 주민들의 물류수요를 충족시키는 데 매우 중대한 역할을 담당한다. 러시아의 동북지역, 철도노선에서 원거리에 위치한 시베리아 내륙지역, 다른 운송수단이 발달되어 있지 않거나 전무한 북방지역에서 하천은 근간이 되는 운송수단이거나 유일한 운송수단이 될 수 있기 때문이다. 경제적인 측면에서는 시베리아 지역을 중심으로한 자원개발과 원자재 및 농산물의 생산이 증가할 것으로 예상되어 내륙수운을 이용한 화물수송량은 지속적으로 증가할 것으로 예상된다. 러시아의 내륙에 위치한 주요 도시와 자원개발지역은 대부분 오비, 예니세이, 그리고 레나강과 인접하고 있다. 또한 이들 주요 하천이 북해로 연결되어 있어 시베리아 내륙의 개발된 자원을 이들 주요 하천과 북극항로를 연계하여 수송하는 물류수송시스템은 경제적인 측면에서 효율성을 증대시킬 수 있을 것이다. 이들 하천을 활용하면 개발된 자원을 북극해의 거점 항구도시인 아르한겔스크, 딕슨, 그리고 틱시를 경유하여 서유럽과 아시아로 연결되는 해상수송이 가능하게 된다. 하운을 연계한 물류비용의 절감이 유럽과 아시아와의 경제적 협력을 강화하는 수단이 될 것이다. 특히 러시아의 유럽지역 하천의 내륙수로는 백해, 발트해, 아조프해, 흑해, 카스피해 수역을 연계할 수 있어 향후 유라시아 교통로에서 통과화물의 운송에서 주도적인 역할을 담당할 것으로 기대하고 있다.
Inland waterways, consisted of rivers and canals are crucial element of Russia’s transportation and resource development. Including 16,000 km of canals and more than 700 artificial water structure, its total length is longer than 100,000 km. It provides good accessibility to Siberia region if combined with many lakes and rivers in the area. Total length of the rivers in the Siberia including Ob, Irtysh, Yenisei, Lena, Amur river is 4,000 km. This inland waterway is a crucial factor of Russia economy as it is used for water resources, electricity, tourism and transportation. Integrated logistic system of railroad, waterways and Arctic route will help the sustainable growth of Russia’s economy by providing efficient way to transport energy resources in the Siberia region. In terms of logistics, shipping is the eco-friendliest and economic way so far. For these reasons, Russia government is considering various options to vitalize inland waterway system. Currently, inland waterway is consisting only small portion of total cargo transportation in Russia. However, it would be more fair to evaluate it based on the geographical environment and seasonal characteristics. Inland waterway is crucial in several regions because people heavily rely on it for the transportation of goods. Waterways are the backbone or maybe the only ways of transportation in north-east region, inland Siberia region where it is far from railroad system, or northern regions where lacks developed means of transportation. In economic perspective, growing demand on resources, raw materials and agricultural products in Siberia region will expand the logistical volume using the inland waterways. Major cities and regions with abundant resources in inland Russia are adjacent to Ob, Yenisei and Lena river. As these rivers are connected to the Arctic, the integrated logistic system will enhance economic efficiency by transporting resources of inland Russia through the Northern Sea Route. Resources can be transported to western Europe and Asia through major ports in Arctic including Arkhangelsk, Dikson and Tiksi. Lower cost of logistic using the waterways will enhance economic cooperation between Europe and Asia. Moreover, Russia’s inland water system in Europe regions can connect White, Baltic, Azov, Black and Caspian Sea. By this, Russia is expected to play major role in Eurasia’s transit cargo logistics.