메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최병택 (공주교육대학교)
저널정보
역사비평사 역사비평 역사비평 2021년 겨울호(통권 제137호)
발행연도
2021.11
수록면
208 - 236 (29page)
DOI
10.38080/crh.2021.11.137.208

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
State-issued textbooks which had been used at educational sites for some time since the 1970s during the ‘Yusin period’, were used as a means of injecting the historical view, created by the Park Chung-hee Administration. The textbook included the logic that the state develops when it equates today’s power elected under democratic stagnation with the king of premodern times and establishes pre-modern absolute power. After the release of the textbook, numerous historians pointed out that such inappropriate descriptions should be overcome, raising the need for a democracy-oriented narrative to correct problems not only in modern history but also in pre-modern areas.
The emergence of the concept of ‘historical education to raise democratic citizens’ after the controversy over state-issued textbook during the Park Geun-hye administration was settled can be positively evaluated in that it is similar to the thoughts of those who had a critical view on the content of state textbooks. However, today’s discussions are mainly limited to the issue of how to increase the proportion of learning elements related to modern and contemporary history.
In order for this discussion to develop in a positive direction, the curriculum should be structured so that learners can develop subjective and critical competencies in various fields such as knowledge, values, and attitudes.

목차

머리말
1. 국정 국사 교과서에 나타난 문제점과 그 극복의 필요성
2. 대안 서사 모색의 필요성
3. 핵심개념과 관련된 논의에서 필요한 접근 방식
맺음말
참고문헌

참고문헌 (7)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-905-000059221