본고는 군신 관계를 중심으로 김만중의 전기적 사실과 생각을 정리하고, 그러한 관점에서 <구운몽>과 <사씨남정기>를 읽어 보고자 하였다. 김만중은 왕후의 숙부로서 왕실과 인척 관계를 맺었고 혈연, 학연, 지연에 따라 서인의 일원으로 정치 활동을 하였다. 17세기 당쟁의 시대에 기해예송~갑인예송, 경신환국~기사환국의 서인 집권기에는 왕실 측근으로 활동하였지만 갑인예송~경신환국, 기사환국~서거까지의 남인 집권기에는 숙종에게 배척당했다. 남인 집권기에도 관직을 지녔으나 허적, 윤휴, 허목 등을 비판하여 왕의 진노를 사면서도 그 뜻과 자세를 견지하였다. 세 번 유배를 당했는데 두 번째와 세 번째는 기사환국의 와중이었다. 몇 번의 환국으로 숙종과의 친소 관계가 바뀌었다가 결국 유배지에서 서거하였다. 여러 자료에 나타난 김만중의 군신 관계론을 정리하였다. 첫째, 군신 사이는 부모 자식처럼 숨김없이 소통해야 한다, 둘째, 군주는 신하의 의견을 경청하고 인격 수양에 보필을 받아야 한다, 셋째, 군주는 신하 가운데 소인 당을 물리치고 군자 당과 협력해야 한다는 것이다. 사례별 논설에서는 제갈공명을 통해 신하는 유교적 수양을 바탕으로 실질적인 행사를 해야 한다고 하였고 사안‧왕탄지의 예에서 국가와 운명을 함께하는 신하를, 이필‧왕안석에서 군주 계도를 위한 간쟁과 풍간의 필요성을 역설하였다. 군신 관계의 관점에서 김만중의 두 작품을 살펴보았다. <구운몽>은 남녀 주인공의 결연이 주된 흐름이지만 그 배경에 군신 관계의 문제가 전개된다. 양소유가 황실과 혼인하는 과정에 군신 관계의 위기와 해결 과정이 압축적으로 그려져 있다. 이상적 군신 관계에 기반한 황실의 시혜에 의한 갈등 해결이라는 점에 작가의 의도가 담겨 있다. <사씨남정기>는 가정사를 전면에 내세우고 국가사를 배경에 두어 사건을 전개하였다. 가와 국의 유비적 관계를 전제로 간쟁과 개오의 주제를 그려 내어 정치적 풍간의 의도가 읽히지만 가정 내 처첩 갈등을 통해 인간 본성의 회복이라는 주제를 찾을 수도 있다. 복합적 주제에 대한 다면적 이해를 의도한 작품이라 하겠다. 이렇듯 군신 관계에 주목할 때 <구운몽>과 <사씨남정기>에서 한 작가의 의도가 서로 다른 양상으로 드러남을 알 수 있다. 환상적, 이상적인 <구운몽>에서도 군신 관계의 위기와 극복이 전개되었고, 가정 내 갈등이 중심인 <사씨남정기>에는 당대 정국에 대한 우의가 담겼다. 이러한 접근을 통해 김만중의 두 소설이 작가의 생애 및 당대 현실과 관련된 양상을 좀 더 구체적으로 살필 수 있다.
This study would interpret Guunmong and Sassinamjeonggi based on the biographical facts of Kim Man-jung, especially his relationship with Sukjong who was the king of the age. Kim Man-jung, as the uncle of the queen, had a relationship with the royal family, and acted as a member of Seoin which was a political party bounded by bloodline, schooling, and regionalism. In the era of political party struggle in 17th century, he served as a royal aide during the reign of Seoin, but excluded by Sukjong during the reign of Namin which was opposing party against Seoin. He had some offices during the reign of Namin, but he criticized power holders of that time. His second and third exiles were in the midst of the political change in 1689. His relationship with Sukjong changed with the changes of reign, and eventually he died in exile. Preferentially I summarized Kim Man-jung’s thoughts about the relationship between monarch and vassal recorded in various materials. First, the monarch should communicate like a parent’s child without any concealment. Second, he must listen to his vassal’s opinions and be given a hand in the discipline of his character. Third, he must defeat the petty and crafty vassals’ party and cooperate with the virtuous and gentle vassals’ party. Based on the relationship between monarch and vassal, I interpreted Kim Man-jung’ novels, Guunmong and Sassinamjeonggi. In Guunmong the process of the affections between man and woman appears on the front, but the relationship between monarch and vassal is set up behind it. In the process of Yang So-yu’s marriage to the imperial family, the crisis and solution of the relationship appear. This reflects the author’s experience of relationship with the royal family and the desire for the grace of monarch. The Sassinamjeonggi develope the problems of the family on the front, the problem of the state in the background. In order to satire political situation the author took Eom sung’s period of Ming dynasty. His firm will is projected to the figure of Sassi suffering from arguments, and wish for the change of his monarch’s mind appears in the figure of Yu yeon-su wielded by Kyossi and regained intelligence. But we could read the conflicts between wife and concubine and the meaning of human virtual nature. So this novel have a complex themes. If we could pay attention to the relationship between monarch and vassal, it is revealed that the intentions of one author are reflected in different aspects in Guunmong and Sassinamjeonggi. The approach to the works with writer’s biographical facts could show the characteristics of the works related to the days more concretely.