본고는 김만중의 생애에서 간쟁의 행위와 그 우회적 표출인 풍간 문학에 주목하였다. 생애를 세 시기로 구분하여 그의 의론을 정리하고 간쟁에 관한 의식을 살펴보았다. 작가 의식으로 첫째, 군신 간 신뢰를 바탕으로 소통하고 간언에 대한 실질적인 응답을 구하였다. 둘째, 참소와 무고에 대한 억울함과 비분의 감정을 드러내고 참소의 위험성과 군주의 판단력을 강조하였다. 셋째, 품은 생각은 반드시 아뢰며 표리부동하지 않고 임금을 부모로 여겨 진정성 있게 간언한다고 하였다. 김만중은 서인 침체기에 주로 풍간 한시를 지었다. <정유구월 낙제후작>은 저작의 초기에 여성 화자를 내세운 작품이고 첫 유배 때의 <계축구월십삼일 자금직청대입시……> 전 3수 중 둘째 시는 은총 잃은 여성을 소재로 하였다. 이민적의 만시를 짓고 나서 <독반첩여매비고사 감이부지>를 지었는데, 그 서문에서 만시의 미진한 뜻을 펴고 비슷한 처지에 빗대고자 했다고 하였다. 남녀와 군신은 이륜의 떳떳한 도리에서 동격인 관계이므로 여성을 등장시킨 것이다. <송당제만준성사우북> 중 제5, 6수도 여성을 소재로 하였고 <의사수시>는 서인의 인사들이 사방으로 유배되고 남인이 득세하는 시국에 임금을 풍간하려는 시이다. <차비파행운>은 풍간 한시의 대표작으로 서사-본사 1-본사 2-본사 3-결사로 구성되었다. <비파행>의 창작 배경, 늙은 여인의 사연과 심정, 가의·굴원·아황·여영 등의 고사 인용 등을 통해 풍간의 뜻을 표현하였다. <사씨남정기>는 풍간 문학의 연장선상에 놓여 있다. 신부를 맞아 남편이 잘못해도 순종하겠느냐는 유 소사의 질문에 간언하겠다는 의지를 밝힌 사정옥의 대답에서 간쟁의 주제가 예리하게 드러난다. 이후에 사정옥은 부정한 사람에게 스며들듯이 미혹되어 악에 빠지고 제가의 도리를 해친다며 동청을 물리치라고 간하였고, 옥지환사건에 대해 단호히 참소라 하고 참언한 자는 호랑이에게 던진다며 유연수의 현명한 판단을 간하였다. 이러한 부인의 간쟁은 신하의 간쟁과 겹쳐서 전개된다. 세종 황제가 도교에 빠지고 엄숭이 국정을 농단하는 시국을 비판한 유연수의 간쟁 글이 무고의 빌미가 되었다. 악인의 몰락과 선인의 회복이라는 결말은 천리와 인륜의 떳떳한 도리에 대한 간쟁자의 확고한 믿음을 반영한 것이다. 당대 독자가 간쟁의 주제를 간파하여 인현 왕후 사건에 견준 것은 작품의 구성 및 주제로 말미암은 것이다. 김만중의 공적 생애에서 간쟁 행위는 엄중하고 일관된 일이었다. 그는 상대 당의 의론에 맞서고 임금을 올바르게 인도할 것을 자임하여 쟁점들에 대해 적극적으로 의견을 내었다. 서인 침체기에 비분강개하고 암울한 마음을 풍간 문학으로 표현하였다. 이에 간쟁과 풍간 문학은 작가와 작품 양쪽을 이해하는 데 긴밀히 관련되어 있다. 이로써 보면 목적 소설론과 내재적 비평을 양쪽을 포섭한 관점에서 <사씨남정기>를 이해할 필요가 있다.
This study focused on the act of expostulating to the king in Kim Man-jung’s life and its allegorical expostulation literature. Dividing his life into three periods, we summarized his opinions and examined his consciousness of the expostulation. We can find the author’s consciousness of expostulation to the king in his writings. First, he communicated based on trust between the king and vassals and sought king’s practical responses to their advices. Second, it revealed feelings of resentment toward false accusations, and emphasized the danger of accusations and the king’s right judgment. Third, he must make known his true thoughts and does not show two sides, but gives sincere expostulating to the king by considering him as his parent. Kim Man-jung mainly composed allegorical expostulation poems with Chinese letters during the period of the Seoin party’s recession. <정유구월 낙제 후작> is a work that features a female speaker in the early stages of writing, and the second of the three poems, <계축구월십삼일 자금직청대입시……> is about a court woman who has lost king’s grace. After writing monody for Lee Min-jeok he wrote <독반첩여매비고사 감이부지>, and he intended to unfold the incomplete meaning of the monody and compare it to his similar situation. Because there is equal in the moral principles in relationship of men and women and that of king and vassals. The 5th and 6th paragraphs of <송당제만준성사우북> are also about women, and <의사수시> is a poem that seeks to expostulate the king in a time when leaders of Seoin party were exiled and persons of Namin party were gaining power. <차비파행운> is a representative work of allegorical expostulation poem and is composed of preface, body 1, body 2, body 3, and conclusion. The meaning of allegorical expostulation was expressed through the background of the <비파행>, the story and feelings of an old woman, and quotations from old stories by Jia Yi(가의), Qu Yuan(굴원), and two queens(아황・여영).Sassinamjeonggi is put in extension of Kim Man-jung’s allegorical expostulation literature. The theme of expostulation is keenly revealed in Sosa Yu’s question about whether wife will obey her husband even if he makes a mistake, and Sa Jeong-ok’s answer to advise for him. Afterwards, Sa Jeong-ok admonished him to reject Dongcheong, saying that he was deluded and falling into evil, as if permeating an unclean person, and that he was harming the family’s duties. Regarding the affair arising from ring, she firmly called it false accusation and said that those who make it will be thrown to tigers, admonishing her husband Yoo Yeon-su’s wise judgment. The wife’s expostulating unfolds overlapping with that of vassal. Yoo Yeon-soo’s writing criticizing the situation in which Emperor Sejong fell into Taoism and Eomsung was manipulating state affairs became an excuse for making false accusations. The ending of the fall of the wicked and the restoration of the good reflects the firm belief of the moral principles of heaven and humanity. The fact that the readers of the age see the theme of the expostulation in the work and compare it to the Queen Inhyeon incident was due to the work itself. In Kim Man-jung’s public life, acts of expostulating were severe and consistent. He opposed the opposing party’s opinions and actively expressed opinions on issues, taking it upon himself to lead the king correctly. As the indignation and gloomy feelings of the Seoin party’s recession period were expressed through allegorical expostulation literature, the act of expostulating and allegorical expostulation literature allow us to understand both sides of the author and the work. From this internally and externally expanded perspective, it will be possible to deepen the understanding of Sassinamjeonggi by incorporating so-called the objective novel theory and internal criticism.