메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김은주 (삼육보건대학교) 김세동 (한국산업안전보건공단 산업안전보건연구원)
저널정보
한국초등영어교육학회 초등영어교육 초등영어교육 제25권 제2호
발행연도
2019.1
수록면
127 - 154 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The present study examined the roles of phonological and morphological awareness in Korean elementary school students’ vocabulary knowledge and reading comprehension. A total of 98 Korean sixth-grade students participated in this study and took phonological awareness (i.e., rhyme and phoneme awareness), morphological awareness (i.e., compounding, inflectional, and derivational awareness), vocabulary knowledge, and reading comprehension tests. The results revealed that phonological and morphological awareness predicted 10% and 4% of the total variance in vocabulary knowledge, respectively, and, 11.4% and 25% of the total variance in reading comprehension after controlling for vocabulary knowledge. Among the three types of morphological awareness, inflectional awareness was the strongest predictor explaining the variances in vocabulary knowledge and reading comprehension, whereas derivational awareness did not explain any variance in either outcome. Such findings indicate that, for the Korean sixth-graders, the role of phonological and morphological awareness in their English vocabulary knowledge and reading comprehension overlap, but morphological awareness benefits their text-level comprehension more than their phonological awareness. Several pedagogical implications are also discussed

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0