메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
강동호 (서울과학기술대학교)
저널정보
한국중등영어교육학회 중등영어교육 중등영어교육 제14권 제2호
발행연도
2021.1
수록면
33 - 47 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The present study aims to investigate lexical coverage of General Service List (GSL)/Academic Word List (AWL), 2015 Basic Vocabulary of Ministry of Education, and 10 BNC/COCA word frequency lists in 2021 EBS-linked textbooks and CSAT. For the purpose of the study, AntWordProfiler was used to analyze the data. First of all, the word tokens in CSAT included higher percentage of GSL than those in EBS books in both reading and listening corpora, but the word tokens in both EBS and CSAT had high percentage of AWL(7-9%) in the reading corpora. Secondly, the word tokens in the reading corpora of both EBS and CSAT cover between 94% and 96% of 2015 Basic Vocabulary of Ministry of Education, and those in the listening counterparts also cover between 97% and 98%. Finally, Korean high school students need to know 4,000 and 6,000 word families of BNC/COCA to understand the reading corpora of EBS textbooks, compared with 2,000 and 3,000 families in the CSAT counterparts respectively, based on 95% and 98% figures. On the other hand, based on 95% and 98% lexical coverage figures, they need to know 3,000 and 4,000 word families for listening comprehension, while they need 2,000 and 3,000 word families respectively. Findings and implications are discussed at the end.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0