본 연구는 소비자행동을 조사하는데 유용한 프레임워크인 가치-태도-행동(VAB: Value-Attitude-Behavior) 모델을 적용하여 요양병원의 의료서비스품질이 소비가치와 태도 및 행동에 유의한 영향을 미치는지를 분석하고 그결과를 요양병원의 효율적인 마케팅 전략을 위한 기초자료를 삼는데 그 목적을 두었다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 국내 요양병원 현황을 검토하고 의료서비스품질 관련 선행연구 고찰을 통하여 요양병원의 의료서비스품질을 측정하기 위한 문항을 구성하였으며, VAB모델을 적용한 소비가치, 태도, 지속이용의도와의 구조적 관계를 연구모형으로 제시하였다. 그리고 본 연구의 수행을 위하여 충남지역의 요양병원에 입원 중인 환자들을 대상으로 설문조사를 실시하여 분석을 수행하였다. 그 결과 첫째, 요양병원 의료서비스품질의 의료진, 의료환경, 부대시설은 기능적 가치에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만 행정서비스는 기능적 가치에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 둘째, 요양병원 의료서비스품질의 의료진, 의료환경, 부대시설은 감정적 가치에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만 행정서비스는 감정적 가치에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 셋째, 요양병원 의료서비스품질의 부대시설만이 상황적 가치에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치고 의료진, 행정서비스, 의료환경은 상황적 가치에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 넷째, 요양병원 의료서비스품질의 행정서비스와 의료환경은 진귀적 가치에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치지만 의료진과 부대시설은 진귀적가치에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 다섯째, 요양병원 의료서비스품질의 의료진만이 건강적 가치에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치고 행정서비스, 의료환경, 부대시설 등은 건강적 가치에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 여섯째, 소비가치의 감정적 가치, 상황적 가치, 진귀적 가치가 요양병원에 대한 태도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치고 기능적 가치와 건강적 가치는 태도에 유의한 영향을 미치지 못하였다. 일곱째, 요양병원에 대한 태도는 지속이용의도에 통계적으로 유의한 긍정적인 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구가 가지는 이론적, 실무적 시사점을 제시함으로써 국내 요양병원의 지속가능성을 향상시킬 수 있는 마케팅 전략 수립에 도움이 될 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the impact of healthcare service quality on consumption value, attitudes and behaviors of consumers in long-term care hospitals applying the Value-Attitude-Behavior model, of which the findings are to be used for marketing strategy development for long-term care hospitals. For this purpose, questionnaires are designed to measure healthcare service quality based on examination of domestic long-term care hospitals and review of existing literatures. The structural relationship is found among consumption value, attitudes and the intention to continuous use with application of the VAB model. To collect samples, eight long-term care hospitals are selected from Sejong, Daejeon and Chungcheongnam. Data analysis results show that first, the functional value is positively affected with a statistical significance by healthcare environment and indoor environment, but not by medical staffs. Second, the emotional value is statistically significantly correlated with medical staffs and indoor environment, but not with healthcare environment. Third, the situational value has positive correlations with medical staffs and indoor environment, but not with healthcare environment. Fourth, the rarity value is positively affected by all of three healthcare service quality, that is, medical staffs, healthcare environment and indoor environment. Fifth, the health value is affected only by healthcare environment among the healthcare service quality, as medical staffs or indoor environment does not affect significantly. Those findings suggest that a realm of healthcare service quality which includes medical staffs, healthcare environment, and indoor environment is statistically significant in improving consumption value compared to a realm of administrative service. Sixth, among consumption value, the emotional value and the health value are positively correlated with attitudes toward the hospital, while the functional and the rarity value are not. It suggests that the patients of long-term care hospitals want feelings at home by having trust in the hospitals and emotional supports. Seventh, attitudes toward the hospital has positive correlation with the intention to continuous use, reaffirming the existing literatures. Based on those results, this study is to contribute to sustainability of the domestic long-term care hospitals through marketing strategy development and further study development upon healthcare service quality.