장애 관련 그림책 활용 의사소통장애 수업이예비언어재활사의 교수효능감과 장애인식에 미치는 영향*박 현 린**ㆍ손 은 남***ㆍ권 미 지**** 요약: 본 연구의 목적은 기존에 이론 중심으로 진행되는 ‘의사소통장애개론’ 교과목을 장애관련 그림책을 활용한 수업으로 설계하고 운영하는 과정을 제시하고 수업 운영의 효과를 살펴보는데 있다. 연구방법은 다음과 같다. 운영의 효과는 수업에 참여한 학습자들의 교수효능감을 측정하여 양적인 변화를 확인하고 저널쓰기를 분석하여 질적인 변화를 살피고자 하였다. 연구에 참여하는 학생은 G지역 대학교의 언어치료학과 1학년으로 장애 관련 교육의 경험이 없는 30명이었다. 장애관련 그림책 프로그램은 13주간의 프로그램으로 계획·운영되었으며, 사전・사후에 교수효능감 설문과 저널쓰기가 진행되었다. 연구결과 첫째, 예비언어재활사들은 그림책 프로그램에 참여하기 전에 비해 수업 후 유의미하게 개인적 교수효능감이 높아진 것을 알 수 있었다. 둘째, 저널쓰기를 살펴본 결과 예비언어재활사들의 장애와 관련된 지식이 확장, 그림책을 통한 장애인식의 긍정적 개선, 자기반성과 노력의지에 대한 언급이 가장 많은 것을 알 수 있었다. 본 연구를 바탕으로 예비언어재활사 양성과정에 있어서 장애관련 그림책을 이용한 다양한 프로그램 필요성을 제안하였다. 더불어 교과목의 설계 및 운영, 효과검토에 대한 제언을 기술하였다. 핵심어: 장애관련 그림책, 예비언어재활사, 교수효능감, 저널쓰기, 장애인식 □ 접수일: 2021년 1월 28일, 수정일: 2021년 2월 18일, 게재확정일: 2021년 2월 20일* 본 연구는 2021년 광주대학교 학술연구비의 지원을 받아 수행되었음. ** 주저자, 광주대학교 언어치료학과 부교수(First Author, Professor, Gwangju Univ., Email: hyunrin@gwangju.ac.kr)*** 공동저자, 광주대학교 언어치료학과 부교수(Co-Author, Professor, Gwangju Univ., Email: sen1397@gwangju.ac.kr)**** 교신저자, 광주대학교 언어치료학과 조교수(Corresponding Author, Professor, Gwangju Univ., Email: mjkwon@gwangju.ac.kr)
The Influence of Communication Disorder Classes Using Disability-related Picture Books on Teaching Efficacy and DisabilityAwareness of Prospective Speech and Language TherapistsHyunrin Park, Eunnam Sohn, & Miji Kwon Abstract: This study proposes the redesigning of the current theory-based introductory course to communication disorders to a course that utilizes picture books related to disabilities, and looks into the effectiveness of such classes. The effectiveness was evaluated by examining quantitative changes, measured by the teaching efficacy of the learners who participated in the new type of course, and qualitative changes, achieved through the learners’ journal writing. A total of 30 freshmen from the Department of Communication Disorders of an undisclosed regional university who had no prior disability-related education were studied. The program was 13 weeks long, and a questionnaire on teaching efficacy and journal writing was conducted before and after the program. The results of the study are as follows: first, prospective speech and language therapists’ personal teaching efficacy significantly increased after the program; and second, examination of their written journals showed that the therapist candidates’ knowledge related to disabilities had expanded, their awareness of disabilities was positively enhanced through picture books, and self-reflection and willingness were mentioned most often. This study suggests the necessity of various programs that utilize picture books related to disabilities in the curriculum for prospective speech and language therapists. Furthermore, detailed proposals for the design and implementation of the program are laid out and the analyzed evaluation is explained. Key Words: Picture Books Related to Disabilities, Prospective Speech and Language Therapist, Teaching Efficacy, Journal Writing, Disability Awareness