본 논문은 중국 중부지역의 물류 공급이 지역경제에 영향을 미친다는 가정하에 철도주행거리, 고속도로 주행거리, 고속도로 주행 차량 소유권 및 운송, 창고, 우편 및 통신에 종사하는 산업종사자로 구성된 인원 및 물류 공급지수에 관한 시스템을 구축하였다. 2006년부터 2015년까지 중국 중부의 6개 지역의 패널 데이터를 사용하여 단위근본검정, 통합검정을 통한 실증분석을 진행하였다. 연구 결과 첫째, 중국 중부의 경제 성장과 철도주행거리, 고속도로 주행거리, 고속도로 주행 차량 소유권 및 운송, 창고, 보관, 우편 및 통신업의 종업원 수와 연관 관계가 있으며, 장기 균형이 존재하는 것으로 나타났다. 둘째, 물류공급 지표는 지역경제 성장에 긍정적인 영향을 미치지만 지역에 미치는 영향은 동일하지 않았다. 호북 지역의 철도 운행은 지역 경제 성장에 가장 큰 영향을미쳤고, 산서, 허난, 장시, 안휘 순으로 영향을 미쳤다. 또한 산시의 고속도로 주행거리는 지역경제 성장에 가장 크게 영향을 미쳤으며, 안휘, 허난, 호북, 장시 순으로 영향을미쳤다. 장시의 고속도로 사업 차량 소유권은 지역 경제 성장에 가장 크게 영향을 미치고, 호북, 허난, 산서 및 안휘 순서로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 산시와 허난을제외하고 중부 6개 지역의 운송, 창고보관, 우편 및 통신 분야의 직원수는 지역 경제성장과 양의 상관관계가 있는 것으로 판단되었다. 마지막으로 도출한 결과를 기초로한국 물류 발전에 관한 시사점을 제시하였다.
In this paper, the relevant literatures on logistics supply and its impact on regional economy are sorted out, and the index system of logistics supply composed of railway operating mileage, highway mileage, highway business vehicle ownership and the number of employees in transportation, warehousing and telecommunications is constructed. The relevant panel data of the six provinces in central China from 2006 to 2015 are used to conduct empirical analysis, and the impact of logistics supply on regional economic development is analyzed through unit root test, co-integration test and panel data model. The research results show that: firstly, there is a co-integration relationship between economic growth in central China and railway operating mileage, road mileage, highway business vehicle ownership and the number of employees in transportation, warehousing, posts and telecommunications, and there is a long-term equilibrium relationship between them; secondly, each indicator in the index system basically has a positive impact on regional economic growth, but the impact of each province in the central region is not the same. Railway operating mileage in Hubei has the greatest impact on regional economic growth, followed by Shanxi, Henan, Jiangxi and Anhui. Highway mileage in Shanxi has the greatest impact on regional economic growth, followed by Anhui, Henan, Hubei and Jiangxi. Highway business vehicle ownership in Jiangxi has the greatest impact on regional economic growth, followed by Hubei, Henan, Shanxi and Anhui. Except Shanxi and Henan, the number of employees in transportation, warehousing, posts and telecommunications of the six provinces in central China is positively correlated with economic growth.