이 논문은 바울서신에 나타난 사도 바울의 육신 개념과 그 윤리적 의미를 고찰하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 바울에게있어서육신의개념은다음과같이6가지로구분해볼수있다. 1) 몸의 조직들(살 또는 고기), 2) 인간의 몸, 3) 한계를 가진 연약한 인간, 4) 혈통적으로 가까운 친족, 5) 인간의 외적 조건들 또는 인간의 영역에 속한 것들, 6) 윤리적 의미를 가진 것으로서 죄의 지배 아래 있는 인간(또 는 인간성)이다. 2. 바울의육신개념6가지중처음다섯가지는중립적이고, 도구적인의미 를가지고있다. 이런의미의육신은선으로도악으로도사용될수있기 때문이다. 모든 사람은 이러한 육신을 가지고 있다. 그런데, 이 육신은 아 담의타락이후죄로오염되어있다. 이육신의주인인인간이죄에빠져 있기때문이다. 바울은이와같이죄로오염되어죄의지배아래있는인 간(또는 인간성)도 육신이라고 하는데, 이것이 여섯 번째 의미의 육신이 다. 그런데 바울은 사람이 하나님의 아들 예수 그리스도를 믿으면, 그는 죄에서벗어나새사람이된다고한다. 그는과거의모든죄를용서받을뿐만 아니라, 그리스도와 연합되어 죄에서 벗어나 하나님을 향하여 산, 새 로운 존재가 되었다고 한다(롬 6:1-11 등). 그는 죄의 지배 아래 있는 육신 에서 벗어나, 하나님의 형상을 가진 새 사람이 된 것이다(롬 8:9; 엡 4:22-24; 골 3:5-10; 고후 5:17; 엡 5:8-9 등). 그러므로 바울의 육신 개념은 다음과 같이 세 가지로 구분해 볼 수도 있다: 1) 단지 중립적으로 연약한 육체를 가진 인간으로서의 육신, 2) 죄의 지배 아래 있는 인간(또는 인간 성)으로서의 육신, 3) 죄의 지배에서 벗어나 새로워진 인간(또는 인간성) 으로서의 육신이다. 3. 그러므로 그리스도인은 원칙적으로 앞에서 본, 2) 죄의 지배 아래 있는 인 간으로서의 육신(타락한 인간성)에서는 해방되었고, 그 대신 3) 새로워진 인간(곧 새 사람 또는 새로운 인간성)으로서의 육신을 가지고 있다. 그러 나 그리스도인도 연약함과 한계를 가진 인간으로서의 육신에서 벗어난 것은 아니다(갈 2:20; 고후 4:7-11; 빌 1:22-24 등). 그러므로 그리스도인도 그의 이러한 연약한 육신(인간성)으로 인해 이 세상에서 항상 죄의 유혹 과시험에노출되어있다. 그리고그가이러한죄의유혹과시험에굴복 할때, 그는다시죄와육신(죄있는육신, 곧타락한본성으로서의육신) 의 지배를 받게 되는 것이다(롬 6:16; 8:13; 고전 3:1-4 등). 바울은 이런 사 람을 “그리스도 안에서 어린 아이들” 또는 “육신에 속한 자”라고 한다(고 전 3:1-4). 이런 사람은 그리스도인이면서도 타락한 인간성으로서의 육신 에 속하여 그 육신을 따라 삶으로 죽을 수도 있다는 것이다(롬 8:13; 갈 5:16-21 등 참조). 4. 그러므로 그리스도인은 그의 이러한 연약한 육신(또는 인간성)으로 인한 죄의 유혹과 시험에 빠지지 않기 위해서 항상 깨어 기도해야 한다(엡 6:10-18; 마 26:41 등 참조). 그리고 그는 항상 예수 그리스도를 믿는 가운 데 성령을 따라 행해야 한다(롬 8:4 등). 곧 하나님의 뜻을 분별하고, 그 뜻에 순종해야 한다(롬 12:1-2 등). 그러면, 그는 육체의 욕심을 이루지 않 고, 대신 성령의 열매를 맺기 때문이다(갈 5:16-26 등). 그리고 그는 그리 스도 안에서 성장하여(지, 정, 의 포함) 하나님의 뜻을 이루는 장성한 사 람이 되기 때문이다(엡 4:13-16; 딤후 3:14-17 등 참조).
This thesis examined the Apostle Paul’s concepts of the flesh(σάρξ) and their ethical meanings as described in Paul’s epistles. The results are as follows. 1. In Paul, the concepts of the flesh(σάρξ) can be divided into 6 items as follows: 1) the tissues of the body (flesh, muscles or meat), 2) the body of a human, 3) the human who has weaknesses and limits, 4) family line or descent, 5) the external conditions of a human or the things which belong to the human, 6) as that which has ethical meaning, the human or the human nature which is under the control of sin. 2. Among the above 6 items the first 5 have neutral and instrumental mean- ing, because they can be used as either good or evil up to their masters’ characters. Everyone has such fleshes and is living with them, because they are of the basic human conditions. However, these have been pol- luted with sins since Adam’s Fall. Paul calls such human or humanity, that is polluted with sin and is under the control of sin, ‘flesh’ too, and this is the 6th meaning of the flesh. By the way, Paul says that if a person knows and believes in Jesus Christ, he/she is freed from sin and becomes a new person. He/she not only is forgiven of all his/her past sins, but also becomes a new person who has been freed from sin and is living toward God, through his/her union with Christ (Rom. 6:1-11, etc.). He/she has been freed from the flesh which is under the control of sin, and has become a person who has the image of God (Rom. 8:9; Eph. 4:22-24; Col. 3:5-10; 2Cor. 5:17; Eph. 5:8-9, etc.). Therefore, we can classify Paul’s concepts of the flesh largely into three kinds as follows. 1) The first one is just as a neutral meaning the flesh as the human(or humanity) who has weaknesses and limits, 2) the second one is the flesh as the human(or humanity) who is under the control of sin, and 3) the third one is the flesh as the human(or humanity) who has been freed from sin and has become a new person. 3. Therefore the Christian who believes in Jesus Christ, in principle, has been freed from the flesh which is under the control of sin, and has become a new person (Rom. 8:1-9, etc.). However, he/she has not yet been freed from the flesh that has weaknesses and limits. Therefore, even the Christian is always open to the temptations of sin in this world of sin and death, because of his/her weaknesses. And when he/she sur- renders himself/herself to the temptations of sin, he/she commits sins, and happens to be under the control of sin and of the sinful flesh (Rom. 6:16; 8:13; Gal. 5:16-21, etc.). Paul calls such people “babes in Christ” or “men of flesh” (1Cor. 3:1-4). 4. Therefore, Christians should always pray in alert and follow the Holy Spirit so that they may not fall into such temptations of sin (Eph. 6:10-18; Rom. 8:4, etc.), grow in Christ, and do the will of God (Eph. 4:13-16; Rom. 12:1-2; Gal. 5:16-21, etc.).