본 연구의 목적은 성인 소비자의 돈에 대한 역기능적 신념을 규명하고, 그에 대한 어린 시절의 부모와 관련된 돈에 대한 기억의 영향을 밝히고자 하는 것이다. 이를 위해 Klontz의 KMSI와 Furnham의 Moneygrams로 측정도구를 구성하여 성별과 연령 기준으로 할당표집한 전국 20세 이상 60세 미만 소비자 681명에 대하여 온라인 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 첫째, 요인분석 결과 소비자의 돈에 대한 역기능적 신념은 ‘돈 숭배’, ‘돈 지위’, ‘돈 불신’, ‘돈 경계’의 4가지 유형으로 도출되었다. 즉, 돈이 모든 문제의 해결책이라는 돈 숭배, 돈이 곧 지위를 상징한다는 신념인 돈 지위, 돈이 사람을 타락시킨다는 돈 불신, 그리고 돈에 관해서는 비밀에 부쳐야 한다는 신념인 돈 경계로 파악되었고, 평균값의 순위는 돈 숭배, 돈 불신, 돈 경계, 돈 지위 순으로 나타났다. 둘째, 어린 시절 돈에 대한 기억은 ‘관계적 수단’, ‘갈등의 원천’, ‘은폐의 대상’, ‘권위의 표현’의 4가지 유형으로 밝혀졌다. 관계적 수단은 부모님이 돈을 관계를 다루는 수단으로 사용한 기억이며, 갈등의 원천은 돈으로 인한 가족 간 불화에 대한 기억이다. 한편 은폐의 대상은 부모님이 돈을 비밀에 부친 기억이고, 권위의 표현은 부모님이 돈에 대한 부모의 가치를 자식들에게 심어준 기억이다. 권위의 표현, 갈등의 원천, 은폐의 대상, 관계적 수단의 순으로 소비자들이 많이 경험한 것으로 파악되었다. 셋째, 집단별 차이를 검증한 결과, 어린 시절 돈에 대한 기억 중 관계적 수단으로서의 기억에 대해서는 성별, 연령별 차이가 나타났고, 권위의 표현, 갈등의 원천, 은폐의 대상으로서의 기억에 대해서는 소득집단별 차이가 나타났다. 돈에 대한 신념에 대해서는 집단별 차이가 거의 드러나지 않았으며 돈 지위 신념에 대해서만 성별, 연령별 차이가 파악되었다. 넷째, 회귀분석 결과 어린 시절 돈에 대한 기억은 돈에 대한 역기능적 신념의 각 요인에 유의한 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 갈등의 원천, 은폐의 대상으로서의 기억이 강할수록 돈 숭배 신념이 강하게 나타났고, 관계적 수단, 은폐의 대상으로서의 기억이 강할수록 돈 지위 신념이 강화되었으며, 갈등의 원천 기억은 돈 불신 신념을 강화시켰다. 또한 갈등의 원천, 권위의 표현으로서의 기억이 강할수록 돈 경계에 대한 신념이 강하게 나타났다. 본 연구의 결과는 돈에 대한 신념의 형성을 설명하는 데 있어서 소비자사회화이론의 타당성을 입증하였다. 즉, 인생의 초기에 이루어지는 부모의 돈에 대한 메시지와 가정에서의 경험이 성인의 삶에서 영향력이 지속될 정도로 중요한 사회화 역할을 함을 밝힘으로써, 돈에 대한 역기능적 신념의 형성과정과 개선방안에 대한 시사점을 제공하였다.
The purpose of this study was to identify dysfunctional money beliefs and to examine the influence of childhood memories about money on money beliefs. Using Klontz Money Script Inventory (KMSI) developed by Klontz et al. (2011) and Moneygrams developed by Furnham et al. (2014), the study conducted an online survey on 681 adult consumers in Korea. Major findings were as follows. First, the study identified four distinct money belief patterns among Korean consumers, i.e., money worship, money status, money distrust, and money vigilance. Mean values of dysfunctional money belief patterns were distributed from 2.02 to 3.90 in a 6-point scale, in the order of money worship, money distrust, money vigilance, and money status. Second, four types of childhood memories were identified, which were named as memory about money as relationship means, source of conflict, secrecy, and parents’ authority. Mean values of the childhood memory types were 2.28 to 3.50, in the order of parents’ authority, source of conflict, secrecy, and relationship means. Third, some associations between childhood memories and sex, age, and income were found. Males and older individuals were more likely to recall childhood memory about money as relationship means, and individuals with higher income were more likely to recall money as parent’s authority and less likely to recall money as a source of conflict and secrecy. Regarding money beliefs, males and older individuals were more likely to consider money as status, but any other association was not found. Finally, regression results showed strong relationship between childhood memories about money and adulthood money beliefs. Source of conflict and secrecy positively influenced money worship belief; relationship means and secrecy positively influenced money distrust belief; source of conflict positively influenced money distrust and money vigilance; and parents’ authority positively influenced money vigilance. These results supported the validity of consumer socialization theory on the formation of money beliefs, indicating that parents are influential socialization factors and that money beliefs result from learning about the meaning and use of money as a child.