이 연구는 대구지하철 화재 참사가 발발한지 15년이 지난 현 시점에서 대구시민들이 지하철 안전에 대해 느끼는 인식수준을 점검하고자 이루어진 연구이다. 이에 지하철 안전을 이루는 구성요소를 크게 네 범주(시설물 안전, 범죄안전, 화재안전, 침수안전)로 나누고, 종속변수에 전반적 안전을 설정하여, 독립변수가 종속변수에 어떠한 영향관계를 보이는지 실증 분석하고자 하였다. 또한 본 연구는 대구 지하철 안전사고 및 범죄예방을 위한 노력에 대한 종합적 평가의 성격도 가지고 있다고 할 수 있다. 이 연구의 분석방법은 위계적 회귀분석을 통해 이루어졌고, 분석결과 범죄안전(β=.187)이 전반적 안전에 가장 큰 영향관계를 보이고, 그 다음으로 시설물 안전(β=.176), 화재안전(β=.087), 침수안전(β=.081) 순으로 나타났다. 이 연구에서 나타난 통계분석 결과를 바탕으로 제시한 정책적 제언은 다음과 같다. 먼저 범죄예방을 위해서는 첫째, 지하철 경찰인력 증원 내지 효율적 활용 방안이 필요하다. 하지만, 지하철 경찰인력을 증원할 수 없다면, 인력의 탄력적 운영방식을 통해 시간대별 맞춤식 치안활동이 이루어질 수 있도록 할 필요가 있다. 둘째, 지하철 역사 내 범죄사각지대에 대한 철저한 분석을 통해 CCTV를 확대하고, 이를 모니터링할 수 있는 인력 증원도 뒤따라야 한다. 또한 현재는 전동차 내 CCTV 설치가 의무화되어 있지만, 법 개정 이전 제작된 전동차의 경우, CCTV가 없는 경우가 많아, 이에 대한 대책도 필요하다. 시설물 안전문제를 해결하기 위해서는 첫째, 시설물 관리 체크리스트 점검에 의한 안전 준칙 컨트롤과 노후 전동차와 시설물에 대한 교체작업, 그리고 스마트형 통합관제센터를 통한 안전 컨트롤 타워 기능 구축 등이 요망된다. 둘째, 안전문제를 담당한 전담인력 확충과 기존 행정업무 중심의 역무실을 새로운 형태로의 안전센터 개편전환 노력이 병행되어야 한다. 셋째, 안전에 대한 비상 매뉴얼 제·개정을 통해 안전 대비 시뮬레이션 체계 확립이 필요하다. 화재안전을 위해서는 성능기준 설계(performance based design)를 통한 설비안전 확보와 사고 발생시 능동적이고 신속하게 대처할 수 있는 체계화된 교육 및 훈련시스템이 강화될 필요가 있다. 마지막으로 침수안전을 구축하기 위해서는 사고 예비단계에서부터 집중호우로 인한 문제 발생이 일어나지 않도록 기상청과의 스마트 연계를 통한 기상상황 수시 점검이 필요하며, 지하철 출입구 주변 하수관로나 맨홀에 배수문제가 없는지 점검할 필요가 있다. 그리고 현재는 차수판(water stop) 설치를 통해 외부 출구로부터의 빗물 유입을 막도록 하고 있으나, 이 경우 지하철 관계자가 일일이 차수판을 옮겨 작업하는 형태로 되어 있어, 쉬운 문제만은 아니다. 따라서 이를 자동으로 제어할 수 있는 시스템 구축이 필요하다.
The purpose of this study is to examine the perception of Daegu citizens about the safety of subway at the present time, 15 years after the disaster of Daegu Subway Fire. Therefore, this study divided safety factors into four categories(facility safety, crime safety, fire safety, inundation safety) and analyzed the effect of each variable on overall safety, which is a dependent variable. In addition, this study also features a comprehensive evaluation of Daegu subway safety accident and crime prevention efforts. The analytical method of this study is the hierarchical regression. The research analysis method was done by hierarchical regression analysis. The results of the analysis show that crime safety (β=.187) has the greatest effect on overall safety, followed by facility safety (β=.176), fire safety (β=.087), inundation safety(β=.081). The policy implications derived from the analysis are as follows. First, in order to crime security, it is necessary to increase the number of subway police personnel and to operate them efficiently. However, if it is not possible to increase the number of subway police personnel, it is necessary to conduct customized policing activities by time, by means of flexible management of manpower. Second, CCTV should be increased through thorough analysis of the blind spot in the subway station, and it is also necessary to increase monitoring personnel. In addition, CCTV installation is mandatory in the subway vehicles now, but in the case of subway vehicles made before the revision of the law, CCTV is often absent, and complementary measures such as installation of CCTV should be prepared. In order to solve the facility safety problem, first, it is required to control the safety rules by checking the facilities management checklist, replacing the old subway vehicles and facilities, and building the safety control tower function through the smart integrated control center. Second, it is necessary to expand the inspection staff for safety problems and to convert the existing administrative office center to a new type of safety center. Third, a safety-based simulation system should be established through an emergency manual revision. To ensure fire safety, it is necessary to secure facility safety through 'Performance Based Design', and systematic education and training are required to cope actively and promptly in case of an accident. Finally, in order to establish inundation safety, it is necessary to check the weather conditions through smart linkage with the Korea Meteorological Agency so as not to cause problems due to heavy rain from the preliminary stage, and it is necessary to check whether there is a drainage problem in the sewer line or manhole around the subway. Currently, 'Water Stop' is installed to prevent the inflow of rainwater from the outside. However, in this case, the subway officials are in charge of moving 'Water Stop'. Therefore, it is necessary to construct a system that can control it automatically.