본 연구의 목적은 성범죄자 치료프로그램의 참가자가 치료장면을 어떻게 지각하고 있고, 좀 더 효율적인 치료가 되기 위해서 무엇이 필요한가를 살펴보고자 한다. 이를 통해 성범죄자 치료시 치료자가 고려해야 할 점을 파악하고자 하였다. 이를 위해서 성범죄자 치료프그램을 350시간을 이수한 교육생들 중 연구에 동의한 11명을 인터뷰하였으며, 합의적 질적 연구방법(CQR)을 통하여 분석하였다. 주요 결과로 영역1 프로그램 참여하면서 느낀 점은 첫째, 초기참여시 참가자들은 교육자체에 대한 거부감, 수용생활에 대한 계획의 차질로 인한 불편함, 교육이 도움이 될지에 대한 의구심, 과거 도움되지 않았던 성범죄 관련 교육으로 인한 낮은 기대감으로 적응에 어려움이 있었다. 둘째, 참여 동기 수준이 중요하며, 치료자의 지지적인 태도, 교육생간 긍정적 상호작용이 중요함을 지각하였다. 셋째, 교육이 도움이 되었던 점은 대인관계의 이해 및 관계개선, 타인에 대한 공감능력의 향상, 사건유발요인에 대해 생각함, 타인에 대한 공감능력의 향상, 사건유발요인에 대해 생각함, 자신에 대한 깊은 이해, 출소 후 좋은 삶을 계획함으로 나타났다. 넷째, 힘들거나 참여하기 어려웠던 점에서 자기개방의 어려움의 빈도가 높았다. 영역2 프로그램 효과성을 높이기 위해 필요한 것으로 첫째, 교육생영역에서는 교육생 각자의 마음가짐이 가장 중요하다고 생각하였다. 둘째, 치료자영역에서는 치료자가 소통하려고 노력하는 모습, 교육생들을 이해해 주려는 모습, 상처를 대면해 주는 모습이 필요하다고 보았다. 셋째, 교육환경영역에서는 좀 더 지지적인 교육 분위기가 필요하다고 보고하였다. 끝으로 본 연구의 제한점과 의의를 제시하였다.
The purpose of this study is to investigate how participants in a sex offender treatment program perceive the treatment and what is needed for the program to be more effective. This study was conducted to identify the issues that therapists need to consider in treatment of sex offenders.For this purpose, the study included interviews with 11 program participants who completed 350 hours of program participation and agreed to participate in the study, and the interviews were analyzed using consensual qualitative research (CQR). The analysis results on the participants’ experiences in participating in the Domain 1 Program are as follows. First, participants initially had difficulties in adjusting to the program due to uneasy feelings about the program itself, inconveniences caused by disruptions in the plans of institutional life, doubts as to whether education would be helpful, and low expectations based on past experience with a sex offender program. Second, the level of participation motivation changed their thoughts in a positive direction, through their therapist’s supportive attitude and positive interaction among program participants. Third, what they gained from program participation included increased understanding and improvement in interpersonal relationships, more empathy with others, reflection on triggers of events, and increased self-understanding, and planning for good lives after release.Fourth, sharing with others was commonly mentioned as a challenge in program participation. Requirements for increased effectiveness of the Domain 2 Program were as follows. First, in terms of participant factors, participants perceived that their mindset was the most important factor. Second, in terms of therapist factors, they perceived that therapist’s efforts for communication, understanding participants, and facing their psychological wounds. Third, in terms of the program setting, they pointed out that the program needs to provide a more supportive educational environment. The study concludes with limitations and implications of the study.