이 서평은 임춘성의 저서 『포스트 사회주의 중국과 그 비판자들』(그린비, 2021)을 다룬다. 본서1)는 ‘문화대혁명 이후’ 중국 사상가들의 사상을 각기 개별적으로 정리·비판한 책이다. 본서의 핵심을 이루고 있는 핵심 사상가들은 리쩌허우, 왕후이, 첸리췬, 쑨거, 원톄쥔, 추이즈위안 그리고 장이빙이다. 또한 본서는 ‘장기 20세기’라는 조반니 아리기의 개념을 중심축으로 삼아, 중국 현대사의 흐름을 구분 짓고, ‘포스트 사회주의 중국’의 의미를 정초하고 있다. 서평자는 위에서 언급한 7명의 사상가 중 리쩌허우, 왕후이 그리고 첸리췬에 집중해 서평을 진행한다. 리쩌허우는 ‘포스트 사회주의 중국’을 논함에 있어 반드시 논해야 하는 사상가다. 리쩌허우는 저서 『비판철학의 비판』에서 ‘적전설’을 주장하고, 1980년대를 지배했다고 일컬어지는 ‘계몽과 구망의 이중변주’라는 테제를 제시함으로써, ‘포스트 사회주의 중국’의 사상적 흐름을 이끌었다. 하지만 이러한 공로에도 불구하고, 과연 리쩌허우가 펼쳐놓은 사상적 얼개가 ‘포스트 사회주의 중국’이라는 권력장 안에서 어떠한 의미를 갖는 것인지에 대해서는 좀 더 비판적인 논의가 필요하다. 본 서평은 저자의 리쩌허우에 대한 상세한 기술을 요약·정리하고, 리쩌허우의 사상에 대한 추가적인 비판과 질문을 제시했다. 리쩌허우가 1980년대를 지배했던 사상가라면 왕후이는 1990년대 이후 중국의 사상계를 주도했던 인물이다. 왕후이는 이른바 ‘신좌파’의 대표 격인 인물로 ‘현대에 반하는 현대성’ 등의 개념을 제시하면서 중국의 사회주의 경험을 재평가하고 중국의 새로운 출로를 모색하는 사상적 시도를 감행했다. 그러나 왕후이 역시 ‘현대에 반하는 현대성’, ‘탈정치화된 정치’와 같은 핵심적이고도 중요한 개념을 제시했음에도 그의 사상적 역정이 현존 권력관계를 얼마나 비판적이고도 예리하게 파헤치고 있는지는 여전히 미지수다. 본 서평은 왕후이 사상에 대한 저자의 분석을 정리·분석하고 그것의 의미와 빈칸을 드러내려 했다. 첸리췬은 ‘비판’이라는 개념에 가장 충실했던 사상가다. 그는 ‘비판’ 그 자체에 몰두했던 지식인으로 중국 사상사, 특히 ‘민간 문혁’의 차원에서 ‘비판’ 정신의 내핵을 길어내려 했다. 첸리췬의 이러한 시도는 비판적 지식인의 전형이라고 할 수 있을 것이나, ‘비판 이후’의 문제를 해결하지 못했다는 난점을 내포하고 있다. 본서는 첸리췬 사상의 역정을 치밀하게 추적하면서 그 의미와 한계를 일별하고 있는바, 본 서평은 ‘비판 이후’라는 차원에서 첸리췬 사상의 의미를 검토해 보았다. 서평자의 과문함과 편폭의 제한 탓에 여타의 사상가들을 미처 다루지 못했다. 다만 서평 말미에서 미처 다루지 못한 사상가들이 본서의 전체적인 맥락에서 갖는 의미를 비판적으로 음미해 보면서 본 서평을 마무리한다.
This review deals with Yim Chun-seong’s book Post Socialism China and its Critics. This book is a book that separately organizes and criticizes the thoughts of Chinese thinkers after the Cultural Revolution. The key thinkers at the heart of this book are Li Zehou, Wang Hui, Qian Liqun, Sun Ge, Wen Tiejun, Cui Zhiyuan, and Zhang Yibing. In addition, this book uses Giovanni Arrighi’s concept of the ‘long 20th century’ as its central axis, and divides the flow of modern Chinese history and establishes the meaning of ‘post-socialist China’. This reviewer focuses on Li Zehou, Wang Hui, and Qian Liqun among the seven thinkers mentioned above. Li Zehou is an essential thinker in discussing ‘post-socialist China.’ In his book Critique of Critical Philosophy, Li Zehou asserted the ‘sedimentation’ and suggested the thesis ‘Double Variation of Enlightenment and Salvation’, which is said to have dominated the 1980s, leading the ideological flow of ‘post-socialist China.’ However, despite these achievements, a more critical discussion is needed about what Li Zehou’s ideological framework actually means in the intellectual power field of ‘post-socialist China.’ This review summarizes and summarizes the author’s detailed description of Li Zehou, and presents additional criticisms and questions about Li Zehou’s ideas. This review summarizes and summarizes the author’s detailed description of Li Zehou, and presents additional criticisms and questions about Li Zehou’s ideas. While Li Zehou was the thinker who dominated the 1980s, Wang Hui was the person who led the thought circle in China after the 1990s. Wang Hui, a representative figure of the so-called ‘New Left’, presented concepts such as ‘modernity against modern’, reevaluating China’s socialist experience and making an ideological attempt to find a new path of China. However, even though Wang Hui also proposed core and important concepts such as ‘modernity against modern’ and ‘depolitcized politics’, it is still unknown how critically and sharply his ideological developments dig into the existing power relations. This review is to organize and analyze the author’s analysis of the thought of Wang Hui, and to reveal its meaning and blank space. Qian Liqun is the most faithful thinker to the concept of ‘criticism.’ As an intellectual who was immersed in ‘criticism’ itself, he tried to draw out the inner core of the ‘criticism’ spirit in the history of Chinese thought, especially in the dimension of ‘People’s Cultural Revolution.’ This attempt by Qian Liqun can be said to be the epitome of critical intellectuals, but it contains the difficulty of not being able to solve the problem of ‘post-criticism.’ This book closely traces the history of Qian Liqun’s thought, this review traces its meaning and limitations. This review could not be dealt with other thinkers due to reviewer’s overexertion and limited bias. However, at the end of this review, I conclude this review by critically examining the meaning of thinkers who have not yet been addressed in the overall context of this book ‘post socialism China.’
1. 들어가며 2. ‘포스트 사회주의 중국’: 개념과 역사 사이에서 3. ‘적전’과 ‘계몽’: 리쩌허우는 전통주의자인가 계몽주의자인가? 4. 중국의 신좌파는 충분히 좌파적인가: 왕후이의 사유 구조에 대한 비판적 고찰 5. 비판적 지식인의 사회주의 정신사: 첸리췬의 중국 사상사에 관한 비판적 고찰 6. 남겨진 문제들 참고문헌 영문초록