메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
송경선 (부산여자대학교) 박경연 (신라대학교)
저널정보
한국지역사회간호학회 지역사회간호학회지 지역사회간호학회지 제31권 제3호
발행연도
2020.9
수록면
384 - 394 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The study aimed to investigate elementary and secondary school teacher’s knowledge, attitude, and self-efficacy regarding cardiopulmonary resuscitation (CPR), and explore which factors affect their intention to perform CPR. Methods: A descriptive correlational study design was utilized. Data were collected using self-reported questionnaire from 147 teachers. Statistical analysis was conducted using descriptive statistics, t-test, x² test, F-test, Pearson correlation coefficients, and logistic regression with the SPSS/WIN 21.0 program. Results: The average of knowledge, attitude and self-efficacy on CPR was 11.11±1.88 out of 15, 42.81±5.22 out of 55, and 86.19±17.74 out of 120 in order. CPR performance intention had significantly positive correlations with knowledge, attitude, and self-efficacy on CPR. In logistic regression, factors significantly affecting intention to perform CPR were the total number of training sessions on CPR (OR=12.15, 95% CI: 2.83~52.20), attitude on CPR (OR=9.26, 95% CI: 1.61~53.34), and self-efficacy on CPR (OR=1.72, 95% CI: 1.04~2.84), which accounted for 42.7% of the variance. Conclusion: In order to increase the intention to perform CPR among teachers in elementary and secondary schools, it is necessary for an educational program to be developed to improve positive attitudes and self-efficacy on CPR.

목차

서론
연구방법
연구결과
논의
결론 및 제언
REFERENCES

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-512-001086209