본 연구는 경영자의 특성인 능력이 이익조정 수단 중 하나인 재량적 매출액과 어떠한 관계가 있는지 살펴보는데 목적이 있다. 2014년부터 2019년까지 국내 유가증권상장기업(KOSPI)과 코스닥상장기업을 대상으로 Demerjian, Lev, and McVay, 2012(2012)와 Stubben(2010)의 방법론을 활용하여 경영자의 능력과 재량적 매출액 사이의 관계를 살펴보았다. 경영자에게는 수익 조정에 대한 다양한 유인이 있다. 재무분석가는 매출액에 대한 예측에 집중하고, 경영자의 인센티브 또한 매출액을 바탕으로 결정될 수 있다(Nelson, Elliott, & Tarpley 2002; Stubben 2010; Caylor 2010; Dichev, Graham, Harvey, & Rajgopal 2013; 안치현·김미옥·원현희·정형록 2016; 정성환 2015; 정아름 2019 등). 이처럼 수익이 이익조정에 활용될 수 있는 대표적인 요소라는 점이 다양한 선행연구들을 통해 나타난다. 실증결과, 경영자의 능력 수준이 높을수록 재량적 매출액은 낮음을 보였다. 또한 이러한 관계는 기업 규모가 상대적으로 작을수록 약화됨을 실증하였다. 이러한 결과는 능력이 우수한 경영자는 목표로 설정한 매출액 수준을 효율적으로 달성할 수 있으므로 매출액에 대한 이익조정 수준이 낮음을 의미한다고 해석할 수 있다. 또한 자신의 명성을 유지하고자 기회주의적인 의사결정을 회피하는 것으로 해석할 수 있다. 다만, 기업규모가 상대적으로 작을 경우 가용자원이 부족하여 경영자는 효율적인 목표 달성이 어려울 수 있다. 또한 이러한 경영자에 대한 약한 통제 시스템으로 인해 기회주의적인 의사결정이 이루어질 수 있음을 의미한다. 본 논문은 경영자의 특성이 수익을 조정하는 행위에 영향을 준다는 점을 밝혀냈다는 점에서 그 의미가 있다고 할 수 있다. 또한 최근 매출에 관한 금융감독원의 감리지적이 빈번하고, 2018년 K-IFRS 제1115호 수익기준서가 도입된 상황에서, 수익을 활용한 이익조정에 집중하였다는 점이 가장 큰 특징이라 할 수 있다.
This study investigates the effect of managerial ability on revenue management. Specifically, this study analyzed listed firms (KOSPI & KOSDAQ) from 2014 to 2019. We analyzed whether estimated managerial ability (Demerjian, Lev, & McVay, 2012) has an effect on discretionary revenue (Stubben 2010). In case of earnings management, managements can selsect not only expenses but also revenue as the tools of earnings management. Managements face a variety of incentives to manage their revenue. Financial analysts tend to focus primarily on forecasting sales revenue. The management’s incentives can also be determined based on sales revenue(Nelson, Elliott, & Tarpley 2002; Stubben 2010; Caylor 2010; Dichev, Graham, Harvey, & Rajgopal 2013; Ahn, Kim, Won & Jung 2016; Jung 2019; Jung & Jung 2019). In other words, revenue plays an important role as a means of earnings management for managers. However, unlike prior studies focus on management for expenses or real activities, there are few studies on management of revenue. More able managements have the ability to efficiently achieve target performance. They operate their business efficiently based on their understanding of firms and industries and have the ability to predict future uncertainties as well(Demerjian et al. 2012; Baik, Choi, & Farber 2019). Therefore, managements with excellent ability could have relatively high probability of achieving the target performance even if they do not choose revenue management. Even if more able managements have difficulties in achieving their target performance, managing revenues to meet/beat target can be a burden to them. This is because there may be a risk of detection of earnings management and a negative impact on their reputation as a result(Demerjian et al. 2013). In this context, this study set the main hypothesis that there is the negative association between managerial ability and discretionary revenue. In addition, we try to examine how the association are affected by firms size. The empirical results are as follows. First, there is a negative association between managerial ability and discretionary revenue. In addition, in the case of small firms, this association is relatively week compared to large firms. Overall, these results indicate that more able management can efficiently achieve the target revenue by themselves, so the level of revenue management is low. It also shows that they are likely to avoid opportunistic accounting choices in order to protect their reputation. However, if firms’ size is relatively small, it can be difficult for managers to achieve the target revenue due to the lack of available resources. In addition, small firms have relatively weak control systems and governance to restrict management’s opportunistic behavior. Therefore, managements with small firms are likely to manage firms’ revenue opportunistically.