메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이은하 (고려대학교) 이솔빈
저널정보
담화·인지언어학회 담화와인지 담화와인지 제29권 제2호
발행연도
2022.5
수록면
91 - 130 (40page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the role of executive functions, working memory, and statistical learning abilities in the resolution of temporary syntactic ambiguity, and the contribution of syntactic complexity to the resolution of temporary syntactic ambiguity of readers of varied cognitive abilities. Data were collected from 48 native Korean adults who completed a self-paced garden-path reading task and a battery of cognitive tasks. Participants with lower attention shifting ability, lower nonadjacent dependency learning ability, and higher inhibition ability showed a greater tendency to spend more time in revising their initial interpretation only when reading relative clauses in the conditions requiring a higher cost of reanalysis. These findings suggest that the following abilities fulfill an important role in syntactic ambiguity resolution when individuals read Korean garden-path sentences: the abilities (1) to inhibit activation of unnecessary information, (2) to shift one’s focus of attention between alternative sentence representations, and (3) to learn relationships between nonadjacent dependencies ignoring intervening elements.

목차

1. 서론
2. 선행연구 고찰
3. 본 연구의 개요
4. 연구방법
5. 결과
6. 논의
7. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0