본 연구는 충북 음성지역 〈장례의식요〉의 전승실태와 음악적 특징을 살펴본 글이다. 필자가 2015년부터 2020년까지 충청북도 음성군 2개 읍(음성읍 · 금왕읍)과 7개 면(감곡면 · 삼성면 · 대소면 · 맹동면 · 원남면 · 소이면 · 생극면)에서 전승하고 있는 민요를 고루 조사하고 책자로 음향자료와 악보를 채록하여 발표한 바 있다. 이 발표된 자료 중 〈장례의식요〉 42곡을 대상으로 전승양상과 음악적 특성을 분석했다. 충북 음성지역 〈장례의식요〉는 〈대도듬소리〉, 〈상여소리〉, 〈달구질소리〉로 구성되어 있으며 메기고 받는소리로 부르고 있다. 받는소리를 중심으로 살펴보면 장단은 〈대도듬소리〉와 〈상여소리〉는 3소박 4박자의 느린 중중모리장단에 가깝게 규칙적으로 부르고 〈달구질소리〉는 좀 빠른 3소박 4박자로 자진모리장단에 가깝게 규칙적으로 부르고 있다. 구성음은 주로 4음구성〈미, 솔, 라, 도〉으로 나타나고 있다. 구성은 2음구성, 3음구성, 4음구성, 5음구성(미, 솔, 라, 도´ 레´)이 있는데, 주로 4음구성(미, 솔, 라, 도´〉으로 나타나고 있으며, 종지음은 주로 〈미〉음과 〈라〉음으로 나타났다. 음역은 장 3도〈도-미〉, 완전 4도〈미 - 라〉, 〈라-레〉, 완전 5도〈라-미〉, 단 6도〈미 -도´〉, 단 7도〈미 -레’〉의 다섯 가지 유형으로 나타나고 있다. 주로 〈상여소리〉보다 〈달구질소리〉가 좁은 음역으로 나타나고 있음을 살폈다. 종지선율은 〈미〉음으로 시작해서 산형을 이루며 〈미〉음으로 종지하는 유형이 많이 나타나고 있다. 시김새는 〈레〉음에서 〈도〉음으로 끌어내리는 음, 〈라〉음에서 〈솔〉음을 경과하고 〈미〉음으로 끌어내리는 음의 유형이 특징으로 나타나는 메나리토리임을 알 수 있다. 전통사회의 공동체생활 속에서 전통을 이어가면서 살아가는 사람들에 의해 장례문화와 함께 불려지던 〈장례의식요〉가 장례문화의 변화와 요령잡이들의 고령화로 점차 사라지고 있다. 사라져가는 장례문화와 장례의식요를 보존 · 전승하기 위해서 향토자료지정 및 자료관 건립 등의 노력과 관심이 필요하다.
The musical characteristics and transmission patterns of 41 funeral songs in Eumseong, Chungcheongbuk-do, included in 『Sound of Eumseong』were investigated. As a result, it was found that the 〈Funeral song〉 in Eumseong, Chungcheongbuk-do is divided into 〈Daedodeumsori〉, 〈Sangyeosori〉, and 〈Dalgujilsori〉 and has passed down. Due to the change in funeral culture, Daedodeum that one shouldered an empty bier and visited his relatives and descendants’ houses on the night before the funeral, disappeared a long time ago, and 〈Daedodeumsori〉 is not sung any more. For crematories, 〈Sangyeosori〉 is disappearing, but 〈Dalgujilsori〉 is sung occasionally as ashes are buried. As for the rhythm, 〈Daedoreumsori〉 and 〈Sangyeosori〉 are mostly sung in slow 3 sobak 4 beats, which is close to the slow Jungjungmori rhythm, and 〈Dalgujilsori〉 is sung regularly in 3 sobak 4 beats, which is closer to Jajinmori rhythm. The singing method is a ‘lead-and-take type’ in which a man with a bell leads a song and the coffin bearers receive it. The beat composition is mainly in 3 simple 4 beats and 2 beats, and when you lead a song, the sound you get is regular in 3 simple 4 beats and 2 beats. 〈Dalgujilsori〉 mainly consists of 3 simple 4 beats and 1 beat. Focusing on the received sound, among two-tone, three-tone, four-tone, and five-tone configurations (mi, sol, la, do ‘re’), the four-tone configuration(mi. sol, ra, do’) was the most common, and the final sounds tended to be〈mi〉 and 〈ra〉. There are five types of ranges: a major 3rd〈do-mi〉, a perfect 4th 〈mi-ra〉, 〈ra-re〉, a perfect 5th 〈ra-mi〉, a minor 6th 〈mi-do’〉, and a minor 7th 〈mi-re’〉. It suggested that 〈Dalgujilsori〉 appeared in a narrower range than 〈Sangyeosori〉. The ending melodies that start with the 〈mi〉 note and end with the 〈mi〉 note forming a mountain shape are often seen. Sigimsae features the type of note that descends from 〈Re〉 to 〈Do〉, and passes from 〈Ra〉 to 〈Sol〉 and descends to 〈Mi〉. As mentioned above, it can be seen that the 〈Funeral songs〉 in the Eumseong region of Chungcheongbuk-do is a Menaritori with 〈Mi, Ra, Do’〉 as the central tone. Also, in Eumseong, North Chungcheong Province, 24 people who used to ring a bell in traditional huts where a bier was kept and traditional societies were surveyed. This article investigates the characteristics of 〈Funeral Songs〉 in the Eumseong region of North Chungcheong Province and makes suggestions on how to transmit them.