미디어 환경이 급변하면서 수용자들의 뉴스 이용 행태도 변하고 있다, 수용자들이 뉴스를 포털, SNS, 유튜브를 통해 접하는 비율이 높아지면서 신문은 구독률, 열독률 하락 등 그야말로 신문 위기의 시대를 맞고 있다. 여기에 최근 언론의 신뢰도마저 최하위를 기록하면서 신문기업도 새롭게 도래한 디지털 시대에 생존의 길을 모색하고 있다. 신문기업들의 디지털 퍼스트 전략은 초기 지면 신문의 내용을 인터넷으로 서비스하는 정도에서 이제는 뉴스 자체를 하나의 콘텐츠 개념으로 확장해 전개되고 있다. 이러한 가운데 주간 발행, 교계라는 특수 분야를 다루는 기독교 신문들 역시 급변하는 미디어 환경변화에 따른 디지털 전략이 필요한 상황이다. 이 연구에서는 기독교 신문인 교단지들이 신문 위기의 시대를 어떤 형식으로 맞고 있는지 살펴보고 변화하는 시대에 맞는 디지털 전략을 모색해보고자 한다. 이를 위해 교단의 신문을 발행하는 기독교 주요 6개 교단의 교단지 기자와 심층인터뷰를 실시했다. 연구결과, 교단지들 역시 신문 위기의 시기를 체감하고는 있었으나 일반 언론과는 다르게 구독률, 열독률, 신뢰도는 높은 것으로 인식됐다. 이는 교단지가 교단 소속 발행지이고 교회와 사회, 목회자와 성도를 잇는 중간매개의 역할을 하는 특수성에 따른 것으로 분석된다. 그러나 교단지 역시 변화하는 시대에 대응하기 위해서는 뉴미디어를 활용한 디지털 전략이 필수적인 것으로 인식하고 있었다. 이러한 필요성에도 불구하고 교계 안에는 인식의 부족과 제작 환경의 열악함, 전문인력 문제 등의 장애요소가 존재한다. 이에 이 연구에서는 뉴스 정보에서 확장된 콘텐츠 개념의 기획, 수용자들과의 소통방안, 신문지면과 영상채널 콘텐츠의 차별화 전략, 교단 내신학교, 기관과의 연합 등의 전략을 제안한다.
As the media environment changes rapidly, the news usage behavior of the audiences is also changing. As the audiences expansively access news through portal sites, SNS, and YouTube, the newspapers are facing a crisis, such as a decrease in subscription or in readership. In addition, as the credibility of the newspaper recently recorded low, newspaper companies have been searching for new ways to survive in the digital age. Newspaper companies have established digital-first strategy to provide news services in the digital format, rather than simply providing the contents of newspapers through the Internet as they did so at the beginning stage. The rapidly changing media environment also requires new strategies for the special weekly publications and daily newspapers within the Christian world. To that extent, this study examines how Christian newspapers have responded to the era of crisis and searched for strategies suitable for the changing times. This study has conducted in-depth interviews with the journalists from the six major Christian denominations that publish their newspapers. As a result of the interviews, it was found that unlike the general media, the Christian newspapers have recorded high in the rates of audiences" subscription, readership, and credibility. It looks that Christian newspapers are different from the others in that they are publications of the denominations that mediate between the church and the society, and between the pastors and the believers. However, the journalists believe that the Church newspapers also need digital strategies to attentively respond to the changing times. Despite the necessity, it was also found that there are obstacles within the Christian world, such as a lack of awareness about digital technology, poor production environment, and a lack of professional manpower. Therefore, this study proposes new strategies including content planning based on a new concept of media content besides a simple digitalization of newspaper content, communication with audiences, differentiation strategies between paper version of news and video channel content, and alliances with seminaries and institutions within the denominations.