고려시대 報祀는 국가적 환난의 상황을 극복하거나 평안과 안정적인 세태에 대한 보답의 의미로 행해지는 국가제사로, 특정 목적으로 제사한 후 이를 달성할 시, 감사의 의미로 다시금 행하는 제의를 가리킨다. 글자 그대로 ‘報答의 제사’, ‘報恩의 제사’인 것이다. 보사의 대상신 및 祭場은 대체로 선행된 기복행위의 그것과 같았기에 다양한 사상을 기반으로 祭行되었다. 고려 보사는 크게 護國과 祈雨의 두 가지 속성으로 분류 가능하다. 고려시대는 이민족의 침입이 끊이지 않았던 탓에 호국성 종교의례가 빈번히 거행되었고, 이에 ‘호국보사’ 역시 제행된다. 外侵·반란 등을 평정한 후 시행되었던 국가 차원의 호국보사는 시대의 흐름에 따라 점차 그 모습이 찾아보기 어려워지는데, 이는 와해되어가는 국가의 군 통제력에 기인한 것이었다. 軍制가 분산되어 점차 국가 주도의 軍祭 시행이 어려워졌던 것이다. 고려시대에는 셀 수 없을 정도로 많은 기우 행위가 있었고, 기우보사 역시 빈번히 행해졌다. 고려시대 기우보사는 유교식 祭場인 종묘·사직, 북교·명산대천과 토속신앙처 한강·양진, 그 밖에도 사찰 및 神祠등 다양한 공간에서 실시되었다. 이들 보사제장은 기우제장와 동일한데, 각 제장에서 순차적으로 기우제를 지내는 가운데 비가 오는 경우 기우제가 시행되었던 모든 제장에서 기우보사가 개설된 것으로 추정된다. 한편, 보사는 祈穀의 차원에서 설행되기도 하였다. 기우보사의 궁극적인 목적이 成農에 대한 보답이었지만, 기곡 후 풍년이 깃든 것에 대해 직접적으로 보사하는 경우도 있었던 것이다. 명종대 종묘에서의 時祭 이후 풍년이 온 것에 감사하며 보사하였는데, 매년 철마다 지내는 시제에 있어서 이 시기에만 유일하게 보사가 동반된 까닭은, 곧 선왕에게 거듭 제사함으로써 집권 무인을 대상으로 국왕의 신성성을 강조하고자 하였던 명종의 노력으로 짐작된다. 결국 명종대 기곡보사는 표면상으로 ‘豐農에 대한 보답’의 목적을 위시하지만, 실상으로는 국왕의 정치적 입지 확보를 위한 장치였던 것이다. 보사는 정례, 비례 할 것 없이 모든 제의에 동반되었는데, 이는 보사가 유교 기반의 제사였기에 가능한 일이었다. 유교에서는 報恩을 기본으로 하는 의례 태도를 중시하였는데, 이러한 유교를 정치 이념으로 삼은 고려에서는 여러 기복행위에 대한 비판이 지속되었다. 결국 성리학 유입 이후 점차 유교 중심주의가 팽배해지며, 유교 이외의 사상적 제의에 대한 비판이 더욱 심해지자, 다양한 제사에 유교식 제사 인식이 드러나는 보사를 동원하여 유교성을 부여하고자 하였던 것으로 보인다.
During the Goryeo Dynasty, Bosa(報祀) is a national ritual performed in return for peace and stability, or overcoming the situation of national hardship. When the prayer is fulfilled, the ritual is performed again with gratitude. Literally, it is “the ritual of reward”. Since the god and place of Bosa was generally the same as that of the preceding prayer, it was implemented based on various religion. Goryeo Bosa can be largely classified into two attributes: state protection and rain ritual. In the Goryeo Dynasty, religious rituals for patriotism were frequently held due to the constant invasion of the immigrants, and the appearance of “Hogukbosa(護國報祀)” is also often seen. Hogukbosa at the national level is a unique form of Bosa in Goryeo that cannot be found in Joseon. Bosa was performed after the retreat of the enemy in the early Goryeo Dynasty, but it is frequently implemented after the suppression of domestic rebellion during the military regime. In the Goryeo Dynasty, there were countless rain making rituals, and “Giubosa(祈雨報祀)” was also frequently performed. Bosa was held in various religious spaces such as royal ancestral shrine, Myeongsandaecheon(名山大川) and local religious sites such as Hangang, Yangjin, temples and shrines. The places of these Bosa are the same as the places of rain making ritual, and it is estimated that the Bosa was opened in all places where the rain ritual was implemented in case of rain after holding a rain ritual sequentially at each place. Furthermore, Bosa was also practiced in relation to the desire for a good harvest. The ultimate purpose of the Giubosa was a good harvest, but there was also a Bosa to directly appreciate the good harvest. After the ritual at Jongmyo, King Myeongjong performed Bosa in appreciation of the good harvest. It is presumed that the reason for the Bosa for ancestors only during this period was Myeongjong"s effort to emphasize the sanctity of the king for the military ruler. In the end, Myeongjong"s Bosa was ostensibly implemented for the purpose of “rewarding for a good harvest”, but in reality, it can be said that it was a device to secure the king"s political location. Bosa was accompanied by all rituals, which was possible because Bosa was a Confucian-based ritual. Confucianism emphasized the ritual attitude based on reward. In Goryeo, which used Confucianism as a political ideology, other rituals other than Confucian rituals were constantly criticized. In the end, after the introduction of Neo-Confucianism, Confucianism-centeredism prevails in Goryeo, and criticism of religious rituals other than Confucianism intensifies. Therefore, It seems that it was intended to give Confucianism to various religious rituals by Bosa, which reveals the perception of Confucian rituals called “reward”.