본 연구는 대학교 축구선수들이 경험한 스포츠 멘탈코칭의 의미와 효과를 탐색하여 스포츠 멘탈코칭의 필요성까지 고찰하는 데 목적이 있다. 이러한 본 연구의 목적을 고려하여, 다음의 세 가지 연구문제를 설정하였다. 첫째, 선수들이 생각하는 스포츠 멘탈코칭의 의미는 무엇인가? 둘째, 선수들은 스포츠 멘탈코칭의 효과에 대해 어떻게 인식하는가? 셋째, 선수들에게 스포츠 멘탈코칭의 필요성은 무엇인가? 이다. 연구의 참여자는 2020년부터 2022년 현재까지 스포츠 멘탈코칭을 받아오고 있는 대학교 축구선수 5명이다. 이들은 강원도에 위치한 4년제 대학교의 축구팀에 소속되어 있는 남자 선수들로 모두 22세로 동일한 나이이며 2년이 넘는 기간 동안 34시간 이상 스포츠 멘탈코칭을 꾸준히 받았다. 본 연구는 질적연구로 진행되었으며, 연구에 적합한 대상자를 선별하기 위하여 질적 연구에서 이용되는 비확률표집 방법 중 하나인 유목적 표집 방법(purposive sampling method)을 사용하였다. 연구 참여자들에 대한 대면 인터뷰는 한 명의 연구자당 60분에서 90분이 소요되었으며 2회씩 진행하였다. 본 연구에서 수집된 자료에 대한 분석과정은 내러티브 연구의 절차 중 네 번째 단계인 ‘현장 텍스트를 통해 연구 텍스트 구성하기’를 따라 진행되었다. 본 연구결과, 스포츠 멘탈코칭을 경험한 대학교 축구선수들은 스포츠 멘탈코칭에 대하여 ‘나에 대해 생각할 수 있는 유일한 시간’, ‘힘들 때 진가가 발휘되는 것’, ‘경험 전에는 귀찮음, 경험 후에는 힐링’으로 의미를 생각하였다. 대학교 축구선수들은 스포츠 멘탈코칭에 대해 모두가 긍정적인 효과를 내비쳤다. ‘선수 정체성 확립’, ‘주도적인 자기관리 가능’, ‘회복탄력성 증진’, ‘경기력 향상’이 선수들이 공통적으로 이야기한 스포츠 멘탈코칭의 효과이다. 본 연구에 참여한 대학교 축구선수들 모두는 처음에 스포츠 멘탈코칭에 대해 귀찮아하거나 관심이 없는 등 부정적인 인식이 컸으나 오랜 기간 경험을 하며 스포츠 멘탈코칭이 자신들에게 개인적으로도, 그리고 운동선수가 지녀야 할 경기력 향상적인 측면까지도 도움이 된다는 것에 확신을 가지고 긍정성을 갖게 되었다. 그러나 스포츠 멘탈코칭에 대한 인식이 자신들을 제외한 주변의 다른 팀 축구선수들을 비롯한 타 종목 선수들에게는 아직도 생소함에 대해 아쉬움을 드러내며 스포츠 멘탈코칭이 모든 나이대와 모든 종목에 필요함을 경험을 통해 강조하기도 하였다. 그러면서 스포츠 멘탈코칭이 선수들에게만 국한되는 것이 아니라 현장의 지도자부터 교육을 받으면 어떨까 하는 필요성도 내비쳤다.
The purpose of this study is to explore the meaning and effect of sports mental coaching experienced by university football players to examine the necessity of sports mental coaching. In consideration of the purpose of this study, the following three research questions were established. First, what do athletes think is the meaning of sports mental coaching? Second, how do athletes perceive the effects of sports mental coaching? Third, what is the need for sports mental coaching for athletes? Participants in the study are five university football players who have been receiving sports mental coaching from 2020 to 2022. These are male players on the football team of a four-year university in Gangwon-do, all of whom are 22 years old, and have steadily received sports mental coaching for more than 34 hours over two years. This study was conducted as a qualitative study, and one of the non-probability sampling methods used in qualitative studies was used to select subjects suitable for the study. Face-to-face interviews with the study participants took 60 to 90 minutes per researcher and were conducted twice. The analysis process for the data collected in this study was conducted along with the fourth step of the narrative research procedure, "Composition of Research Text through Field Text". As a result of this study, university football players who experienced sports mental coaching thought of sports mental coaching as "the only time to think about me," "to show their true value when they are having a hard time," and "to be lazy before experiencing and healing after experiences." university football players all showed positive effects on sports mental coaching. Establishing player identity, leading self-management, improving resilience, and improving performance are the effects of sports mental coaching commonly talked about by players. All of the university football players who participated in this study had a lot of negative perceptions, such as being lazy or not interested in sports mental coaching, but after a long experience, they became positive with confidence that sports mental coaching helps them personally and also improves their performance. However, the perception of sports mental coaching still expressed regret over the unfamiliarity of other sports players, including football players from other teams around them except them, and emphasized through experience that sports mental coaching is necessary for all ages and events. In the meantime, he also expressed the need to receive training from leaders in the field, not limited to athletes.