현대의 뉴 미디어문화는 강렬한 이미지와 사운드 그리고 스펙터클한 움직임을 통해 우리의 하이테크문화를 새롭게 만들어가고 여가시간을 지배하며 정치적이나 사회적으로 영향을 미치고 있다. 또한 사람들은 그러한 이미지로부터 자신들의 정체성을 확인하고 새로운 트랜드를 만들어가며 매체간의 혼합과 확산, 통합을 넘나들며 여러 가지 혼합미디어를 사용하는 방향으로 나아간다. 즉, 미디어는 온 라인 상에서나 인쇄매체, 영상, 애니메이션, 게임, 방송, 광고 등 문화콘텐츠산업 여러 매체에서 광범위하게 활용되면서 대중에게 젠더(gender)이슈나 성공과 실패, 힘의 논리 등에 관한 모델을 제공하기도 하는데 이러한 하이테크놀로지 미디어로 만들어진 제작물들은 현대의 사회, 문화적 성향을 많이 반영하고 있으며 사람들의 사고방식, 정서, 가치, 개성 그리고 생활과 직접 연관성을 맺고 있는 문화콘텐츠산업으로서 새로운 형식의 전 지구적 문화를 생산하고 있다. 본 논고는 각 문화영역에서 여러 양상으로 표출되고 있는 뉴미디어의 다양한 영향이 사람들의 행동 양식에 어떠한 영향을 주고 자신의 정체성 구성과 타자들에 대한 인식형성에 무슨 변화를 야기하는지에 대해 롤플레잉 게임을 구성하고 있는 캐릭터의 젠더정체성을 중심으로 연구해 보고자 한다. 그리고 이러한 시도를 통해 롤플레잉 게임 캐릭터의 젠더별 하이브리드 현상에 대한 고찰과 더불어 이러한 하이브리드현상이 게임 캐릭터 이미지를 주도하는 중요한 문화적 현상임을 밝히고, 게임 캐릭터뿐만 아니라 게임 산업이 문화예술의 형태로서 경쟁력을 가질 수 있는 방안을 모색하는데 도움이 되는 이론적 토대를 제시하고자 한다. 또한 게임 산업이 시대적 트랜드를 반영한 창의적 창조물을 생산하고 있다는 것을 알리는 것에도 그 의미를 둔다.
Today`s media culture is creating new high-tech culture through strong images and sounds and spectacular movements, and through this, it is dominating people`s leisure time and expanding its political and social influence. Furthermore, confirming their identity and creating new trends from such images, people are moving in the direction of using various mixed media through the fusion, expansion and integration of media. That is, as media are utilized extensively online and in various areas of the cultural contents industry including print media, image, animation, game, broadcasting, and advertisement, they provide models related to gender issues, success and failure, power logic, etc., and these products produced as high-tech media reflect many of contemporary social and cultural trends and create global culture of new form as a cultural contents industry directly associated with people`s way of thinking, emotion, value, individuality and life. This study purposes to examine how new media of diverse patterns observed in each area of culture influence people`s behavioral patterns and what changes they cause to people`s perception of their own identity and others, focusing on the gender identity of characters in role playing games. Through this attempt, we expect to discuss the gender hybrid phenomenon of characters in role playing game and to prove that the hybrid phenomenon is an important cultural phenomenon that leads the image of game characters. Moreover, this study is meaningful in that it proposes a theoretical basis for enhancing the competitiveness of the game industry as a form of culture and art, and demonstrates that the game industry is producing creative works reflecting historical trends.