본 연구는 광고모델에 관련된 선행연구들을 고찰해보고, 광고모델의 표현방법과 그 배경처리에 중요한 영향을 끼치는 광고소구유형과 표현기법에 대해서도 살펴본 후, TV영상광고의 다양한 표현들에서 나타나는 광고모델과 배경표현들을 게슈탈트심리학(The Law of Gestalt Psychology)의 도형(Figure)과 바탕(Ground)이론을 근거로 하여 어떻게 표현되고 있는지를 분석, 연구하였다. 연구결과 광고모델이 도형으로서의 역할을 하는 경우는 모델만의 아우라, 모델의 역할, 화면 샷과 화면비례, 캐릭터화된 모델연출표현, 모델만의 독특한 표정과 몸짓, 오디오와의 결합, 조명처리 등 일곱 가지 경우로 나타났다. 반면 광고모델이 바탕으로서의 역할을 하는 경우는 광고상품이 주인공으로 되는 화면표현, 과장된 광고소품의 표현, 광고상품과 구별된 색상처리, 강조된 자막, 캐릭터모델과 같은 다른 모델의 등장 등 다섯 가지 경우로 나타났다. 이러한 연구결과로 알 수 있는 것은 광고모델이 도형으로서의 우위구성요소가 되는 것은 분명하지만, 모든 TV영상광고표현에서 도형으로서의 시지각적인 우위를 점한다고 말할 수 없다는 것이다. 그리고 바탕으로써의 배경표현도 분석해보았다. 광고모델과 함께 등장하는 배경은 실제 실내ㆍ외 배경인 경우와 인공 셋트 배경인 경우, 단순 단색 배경인 경우로 정지되어있는 배경인 경우와 다수의 인물모델등장 배경이냐, 모션그래픽 배경이냐, 움직이는 타이포디자인(Typo Design)배경이냐, 비현실적 가상이미지 배경이냐 등 움직임이 있는 배경으로 구분되어 나타나고 있었다. 또한 하나의 배경으로만 편집된 광고이냐, 아니면 여러 배경이 나타나는 광고이냐로 TV영상광고의 배경 편집구성에 따른 구분으로도 나누어 볼 수 있었다.
This research observed the types of advertising appeals and expressive techniques which make the major impact on expression method of Advertising Model and Background processing, after studying preceding research about Advertising Model. Then, the research studied and analyzed how Advertising Model and Background are expressed in commercial advertisements on TV, using Figure and Ground Theory of The Law of Gestalt Psychology. As a result of the research, seven different cases were indicated when Advertising Model played a role as a Figure. These cases included an exclusive aura of the model, a role of the model, the proportion between the screen shot and the screen, an expression of characterized model, a unique facial expression and gesture of the model, the collaboration with the audio, and the use of light. Meanwhile, when Advertising Model played a role as a Background while the product was highlighted as the main theme of the advertisement, the result showed five different cases, including screen expression, exaggerated expression of the advertising props, color processing differentiated from the advertising product, highlighted caption, and appearance of a different model, such as a character model. From this research result, it is clear that Advertising Model becomes a factor of Good Configuration as a Figure, but it cannot be concluded that Advertising Model establishes visual-perceptual dominance as a Figure for every commercial advertisement on TV. In addition, background expression as a Ground was analyzed. Background, which appear with Advertising Model, was divided into different categories. It could be either the real indoor-outdoor background or the artificial set background. It could also be either motionless case with simple and unicolor background or movable case with many models, motion graphic, movable typo design, or surreal virtual image background. Moreover, the editorial configuration of Background for commercial advertisements on TV could be differentiated by whether the advertisement was edited with one background or was filled with many backgrounds.