다양한 가치를 추구하는 소비자의 욕구를 충족시키기 위한 방안으로 예술사조 옵아트와 결합한 상품이 제작되고 있다. 옵아트의 활용은 의복 뿐 만 아니라 가방을 비롯한 액세서리까지 확대되고 있다. 이에 본 연구는 예술 작품에 나타난 옵아트 표현 방법과 패션 가방에 나타난 옵아트 표현 방법을 사례연구를 통해 분석하였다. 연구대상으로 예술 작품은 옵아트 작가인 조셉 알버스, 빅토르 바자렐리, 브리짓 라일리이며, 패션 가방은 루이비통, 발렌티노, 코치, 레스포색 4개의 브랜드이다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 예술 작품에 나타난 옵아트 표현 방법의 결과, 조셉 알버스는 면의 반복과 색채변화로 화면에 시각적인 3차원의 움직임과 입체감, 공간감을 주었다. 빅토르 바자렐리는 변형된 면의 반복, 잔상, 가역, 색채변화를 다양하게 사용하여 시각적인 입체감을 표현하였다. 브리짓 라일리는 반복, 잔상, 색채변화를 사용하였는데, 선의 반복을 통해 시각적인 방향성과 율동성을 주고 면의 반복으로 잔상효과를 주었다. 둘째, 패션 가방에 나타난 옵아트 표현 방법의 결과, 루이비통은 반복, 잔상, 색채변화를 사용하였는데, 면의 반복을 통해 시각적인 공간감과 입체감을 주었고, 반복과 색채변화로 인한 잔상효과로 율동감의 착시를 주었다. 발렌티노는 반복과 색채 변화를 사용하였는데, 굵은 선의 반복을 활용하고 색상을 화이트와 블랙의 규칙적인 반복 또는 멀티 컬러의 비규칙적 반복으로 강열하게 대비시킴으로써 리듬감과 역동적인 착시효과를 표현하였다. 코치는 반복과 색채변화를 사용하였고, 자사 로고 형태를 다양하게 반복 또는 스트라이프 패턴의 반복에 다양한 색채변화를 주어 입체감과 공간감, 리듬감과 방향성의 착시를 표현하였다. 레스포색은 반복과 색채변화를 사용하였는데, 작은 점들과 섬세한 선, 톤이 다운된 색상을 활용하였다. 이처럼 옵아트 표현방법은 예술 작품에서 패션 가방 보다 다양하게 사용되어지고 있었는데, 패션상품 개발에 있어서도 예술 작품처럼 옵아트 표현 방법을 다양하게 활용한다면 개성화되고 있는 소비자들에게 만족도를 높여줄 수 있을 것이다.
Products that are combined with arts and crafts arts are being produced as a way to meet consumers` desire for various values. The use of Op Art is expanding not only in clothes, but also in accessories such as bags. In this study, the method of representing the op art in the artwork and the method of representing the art in the fashion bag were analyzed through case studies. His research interests are the artistic authors Josef Albers, Victor Vasarely and Bridget Riley, and his fashion bags are Louis Vuitton, Valentino, Coach and LeSportsac. The results of this study are as follows. First, as a result of the method of expressing the art in the artwork, Josef Albers gave visual three-dimensional movement, three-dimensional feeling, and space feeling on the screen using the repetition and color change of the face. Victor Vasarely expressed a visual sense of depth by using a variety of deformed face repetitions, afterimages, reversals, and color changes. Bridget Riley used repetition, afterimage, and color change, giving visual direction and rhythm through repetition of lines and giving after-effects through repetition of faces. Second, as a result of the method of expressing the op art in the fashion bag, Louis Vuitton used iteration, afterimage, and color change. It gave visual space and stereoscopic effect to the bag of plane through repetition of the face. The action gave the illusion of motion. Valentino used repetition and color change, using rhythmic repetition of bold lines and contrasting colors with regular repeats of white and black or irregular repetition of multicolor to express rhythm and dynamic illusion. The coach used repetition and color change, and he expressed the stereoscopic, spatial, rhythmic, and directional illusion by giving various color changes to repetition of repeating or striped patterns in various forms of his own logo. LeSportsac was using repetition and color change, utilizing small dots, delicate lines, and down color. As such, the method of representing the op art has been used more than fashion bags in art works. In the development of fashion products, if the various ways of expressing the art art like art works are used variously, I can raise it.