중국의 시대적 정신과 문화를 보여 줄 수 있는 문화유산과 유적들은 우리의 소중한 역사적 자료이다. 이러한 문화유산은 유형문화유산과 무형문화유산 두 가지로 분류되고 그중에 유형문화유산은 유물, 건축, 문화유적지 등 현재 남아 있는 문화유산이다. 중국은 오랜 역사와 다양한 문화를 갖고 있으며 약 40만개 문화유산이 있다. 이 많은 문화유산은 역사와 다양한 문화를 담고 있으며, 많은 문화유산이 세월이 흐름으로써 귀중한 역사적 사료들이 훼손되어 그 원래의 모습을 찾아보기 힘들다. 그 원래의 모습을 복원하려면 막대한 비용과 오랜 시간이 걸린다. 문화유산 훼손 사례를 보면 중국 주구점(周口店)의 북경원인 유적(Peking Man Site at ZhouKouDian), 중국 석안 미앙궁(未央宫) 유적, 중국 원명원(圆明园) 유적(Old Summer Palace) 등 현재는 모두 훼손되어 당시의 모습을 찾아볼 수가 없다. 그러므로 중국에서도 이러한 문제를 해결하고자 가상현실, 증강현실 기술을 이용한 디지털 복원 기술에 대한 연구가 필요하다. 디지털 기술의 발달로 증강현실 기술이 많은 분야에서 활용되고 있다. 증강현실은 실제 현실을 마커리스 3D 추적(Markerless 3D Tracking) 기술 통해 컴퓨터에서 데이터를 분석하고 실제와 비슷한 가상공간을 만들고 가상 3D 카메라도 만든다. 다양한 프로그램에서 만든 디지털 이미지, 3D 모델링, 애니메이션, 영상 등 가시화 이미지를 Unity3D, Unreal 등 게임엔진 프로그램 활용하며 모니터(Monitor-Based), 구글 글라스(Google Glasses), 스마트폰 등 기기를 통해서 현실과 가상을 실시간 합성한 기술이다. 사람들 증강현실 기술을 통해 현실 공간에서 가상의 이미지들 실제 공간에 있는 것처럼 보인다. 이를 통해서 관람자들이 현실공간에서 느끼지 못하는 증강현실 세계를 체험할 수 있도록 한다. 증강현실 기술을 통해 문화유산 유적 현장에서 현실 공간에 나타난 것처럼 디지털로 복원된 문화유산을 현실감 있게 볼 수 있다. 문화유산 유적에서 당시에 건물만 나타날 뿐만 아니라 당시의 사람 및 사람들의 일상생활 등 많은 문화적 내용을 직관적으로 보고 체험할 수 있다. 또한 증강현실 디지털 복원은 문화재를 더 이상 훼손하지 않고 편리하고 안전하게 디지털로 복원할 수 있다. 본 논문은 중국 원명원(Old Summer Palace) 증강현실 디지털 복원 사례와 문화유산 디지털화의 기술을 제시하며 증강현실 기술을 이용한 문화유산 디지털 복원하는 연구를 통한 다양한 활용 방안과 4차 산업 기술을 통해서 앞으로 변화되는 요소에 대해서 제안하고자 한다.
Cultural heritages and relics are our valuable historical materials that can embody the spirit of the Chinese times and culture .These cultural heritages are divided into tangible cultural heritage and intangible cultural heritage, in which tangible cultural heritage refers to cultural relics, architecture, cultural sites and other existing cultural heritage. China has a long history as well as rich and colorful culture. In addition, there are about 400,000 cultural heritages. So many cultural heritages contain rich and colorful history and culture. With the passage of time, many precious historical materials have been destroyed, and it is difficult to find their original appearance. To restore the original appearance, it will take a huge amount of capital and a long time.There have been many cases of cultural heritage damage, including Peking Man Site at Zhoukoudian, the site of Weiyang Palace in Xi’an, and the Old Summer Palace all of which have been ruined currently, so it is difficult to find what they looked like at that time. Therefore, it is also necessary for China to study the digital restoration technology with virtual reality and augmented reality technology to solve this problem. With the development of digital technology, augmented reality technology has been applied in many fields. Augmented reality uses Markerless 3D Tracking technology to analyze data on a computer to create virtual spaces similar to reality, and to make virtual 3D cameras. With the use of Unity 3D, Unreal and other game engine programs, through the monitor, Google Glass, mobile phones and other machines, people can producevarious programs of digital images, 3D modeling, animation, video and other visual images for real-time synthesis and virtual technology. Through augmented reality technology, virtual images in real space look as if they were in real space. A strong sense of immersion will be brought to the audience through visual and auditory input. Through augmented reality technology, we can truly see the cultural heritage restored digitally just as if the real space would appear on the cultural heritage sites.In the cultural heritage sites, people can not only appreciate the buildings at that time, but also intuitively experience the people’s daily life and many other cultural contents. In addition, augmented reality digital restoration technology will not destroy cultural heritage and thus it can achieve the effect of restoration more conveniently and safely through digital technology. This paper studies the augmented reality digital restoration case and cultural heritage digitization technology of Old Summer Palace in China, applies augmented reality technology to digital restoration of cultural heritage, and proposes the changing factors in the future through various activity programs and the fourth industrial technology.