메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최순화 (동덕여자대학교)
저널정보
한국관광레저학회 관광레저연구 관광레저연구 제34권 제4호(통권 제176호)
발행연도
2022.4
수록면
165 - 184 (20page)
DOI
10.31336/JTLR.2022.4.34.4.165

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Using the 「2019 National Travel Survey」, this study segmented the MZ generation, which has emerged as a core consumer group of the overseas travel market, based on travel experience activities. As a result of the exploratory factor analysis, experiential activities were classified into four factors: historic·culture, downtown·shopping, entertainment·facility, and nature·recreation. Then a cluster analysis confirmed that the MZ generation is classified into three groups: culture·entertainment, nature, and urban experience types. The culture·entertainment type, which actively enjoys various activities, showed a large proportion of high income and a tendency to search for travel information through various channels. The nature experience type, which emphasizes recreation and rest, showed a lower proportion of high-income and higher tendency to live with children. The urban experience type had a large proportion of high-educated and middle-class people, and showed a tendency to intensively enjoy shopping and food experiences in a relatively short period. This study confirmed that the MZ generation can be classified into discriminatory groups based on the destination experience activities and provided information helpful in planning effective marketing strategies.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 문헌연구
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-323-001633558