일과 생활의 균형을 중시하는 사회적 분위기가 형성됨에 따라 해외여행 수요가 꾸준히 증대하였다.
최근 팬데믹의 영향으로 여행, 관광업계는 위기에 처했으나, 어린 시절부터 해외여행을 경험하여 여행이 일상화된 20대가 핵심 소비층으로 부상하고 정부가 강력한 지원 정책을 실천할 것으로 예상되어중장기적으로 성장세가 회복될 것으로 전망된다. 다변화하는 시장에서 새로운 기회를 찾고 위기에 대처하기 위해서는 시장의 구조적 특성에 대한 명확한 이해가 필수적이다. 그러나 기존의 여행시장 세분화 연구는 국내여행을 중심으로 이루어진 경향이 있어 해외여행 시장을 분류하는 시도는 상대적으로부족한 상황이다.
본 연구는 「2019 국민여행조사」 자료를 사용하여 여행 활동을 중심으로 해외여행 시장을 세분화하고자 하였다. 탐색적 요인분석 결과, 해외여행 활동은 쇼핑?음식, 오락?유흥, 역사?종교, 스포츠? 축제, 자연?휴식의 5개의 요인으로 분류되었다. 다음으로 여행 활동 요인을 기준으로 해외여행 시장에 대한 군집분석을 실시하였으며, 오락형, 탐방형, 휴식형, 도심형의 4개 군집으로 분류될 수 있음을확인할 수 있었다.
4개 군집은 여행 및 인구통계학적 특성에서 유의한 차이를 지닌 것으로 분석되었다. 위락시설, 테마파크 등의 방문을 즐기는 오락형은 고소득, 청장년층 비중이 크고 인터넷 사이트를 통해 여행 정보를확보하고 여행 만족도, 재방문 의향이 높은 특성을 보였다. 탐방형 집단은 유명 관광지, 종교적 장소방문을 선호하고 여행사 의존도가 높으며 친목단체와 동행하는 비중이 큰 것으로 분석되었다. 자연과풍경감상이 주 활동인 휴식형은 노년층 비중이 크고 여행 정보를 주변인으로부터 획득하는 비중이 큰 특징을 보이며, 상대적으로 낮은 여행 만족도를 보였다. 마지막으로 쇼핑, 음식관광을 즐기는 도심형은 미혼, 젊은층 비중이 큰 편이며 과거 여행 경험을 바탕으로 새로운 여행을 계획하는 성향이 상대적으로 큰 집단으로 분석되었다.
본 연구는 여행 활동이 여행시장 세분화에 효과적인 변수라는 점을 확인함으로 관련 연구의 발전에기여하고, 여행 관련 기업이 세분시장에 맞춤화된 마케팅 전략을 구상하는 데 도움이 되는 정보를 제공한다는 점에서 의의를 지닌다. 마지막으로 해외여행 시장세분화와 관련된 후속 연구의 방향을 제시하였다.
The demand for overseas travel has steadily increased with formation of social atmosphere emphasizing work-life balance. Although the travel industry is in crisis due to the recent pandemic, the growth is expected to recover as 20s and 30s, who have experienced overseas travel since childhood, emerge as key consumers and the government implements strong support policies. To seek opportunities and cope with crises in a diversifying market, understanding of the market structure is essential. However, existing travel market segmentation studies tend to focus on domestic travel, so attempts to classify the overseas travel market are relatively insufficient.
This study aimed to segment the overseas travel market based on travel activities using the 2019 National Travel Survey data. Exploratory factor analysis was conducted and overseas travel activities were classified into five factors: shopping?food, entertainment, historical?religion, sports?festivals, and relaxation. Next, a cluster analysis confirmed that the market can be classified into four clusters: entertainment, sightseeing, relaxation, and city tour.
The four clusters were analyzed to have significant differences in travel and demographic characteristics.
Entertainment segment, who enjoyed amusement facilities or theme parks, tend to be high-incomers and young adults, secure travel information through internet sites and showed high travel satisfaction and re-visit intention. Sightseeing segment preferred to visit famous tourist destinations and religious places accompanying social groups, and showed a high dependence on travel agencies. Relaxation segment, who enjoy nature and scenery, showed a large proportion of the elderly who tend to seek travel information from people around them. City tour segment, who enjoy shopping and food tourism, tend to be unmarried and young, and to plan a new trip based on past travel experiences.
This study contributes to the development of related research confirming travel activity as an effective variable for segmentation, and provides information for travel-related companies to customize marketing strategies. Finally, directions for future studies related to overseas travel market segmentation are presented.