본 연구는 전문상담교사의 소진에 영향을 미치는 원인들과 심리적 소진을 극복하는데 도움이 되는 것, 소진 극복 이후 얻게 되는 변화들에 대해 탐색적으로 밝히는데 목적이 있다. 연구목적에 따라 학교 및 위(Wee)센터에 근무하고 있는 61명 전문상담교사들의 질문 응답지를 CQR-M 방법을 통해 분석하여 4개 영역, 총 884개 반응, 18개 범주, 49개의 하위범주를 도출하였으며 연구결과는 다음과 같다. 첫 번째 영역은 ‘전문상담교사로서 겪게 되는 소진의 원인’으로 6개 범주 상담과정의 어려움, 업무과다 및 역할 갈등, 직무 환경의 구조적 문제, 전문성의 한계, 개인의 부적응적 특성, 관계 갈등이 도출되었다. 두 번째 영역은 ‘전문상담교사로서 겪게 되는 소진 경험에서 벗어나는데 도움이 되는 것’으로 4개 범주 개인의 내면적 변화 및 적극적 대처, 사회적 지지 및 조력, 대체자원을 통한 만족, 외부 상황에 따른 자연적 회복이 도출되었다. 세 번째 영역은 ‘소진 극복 경험을 통한 변화’로 4개 범주 개인 심리적․신체적 변화, 상담자로서의 성장과 성숙, 문제 접근 방식의 전환과 새로운 태도형성, 학교 차원의 이해와 지원이 도출되었다. 네 번째 영역은 ‘학교상담 현장에서 소진을 경험하면서 일을 하는 이유와 의미’로 4개 범주 직업인으로서의 긍지, 상담교사로서의 소명의식, 인간으로서의 성장과 성숙, 직업으로서의 경제적 가치와 안정성이 도출되었다. 이러한 연구결과는 소진과 극복 경험이 전문상담교사 개인의 성장 및 상담자로서의 성장에 밑거름이 될 수 있음을 실증적으로 확인하였으며, 전문상담교사의 소진을 이해하고 예방 및 대처 방안을 마련할 수 있는 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to clarify factors influencing burnout among professional school counselors, things that help them recover from burnout and a change after recovery from burnout. Based on the purpose, the survey results of 61 professional school counselors working at schools and Wee center were analyzed to elicit 4 areas, 884 reactions, 18 categories and 49 subcategories through CQR-M. Findings of this study are as follows. The first area was ‘the cause of burnout which professional school counselor experience’. In the first area, 6 categories such as; difficulty in counseling, heavy workload and role conflict, structural problem of work condition, limited expertise, personal maladjustment characteristics and relationship conflict were elicited. The second area was ‘things that help professional school counselor break away from burnout’. In the second area, 4 categories such as; personal change in inner world and active handling, social support and help, satisfaction through alternative resources and natural recovery according to external circumstance were elicited. The third area was ‘a change through burnout overcoming experience’. In the third area, 4 categories such as; personal psychological/physical change, growth and maturity as a counselor, conversion of approach towards problem and forming of new attitude and understanding and support at school level were elicited. The fourth area was ‘cause and meaning of working as a professional school counselor at school experiencing burnout’. In the fourth area, 4 categories such as; pride as a professional, calling as a professional school counselor, growth and maturity as a human being and economic value and stability were elicited. Such findings ascertained that burnout and overcoming experience provide the fundamentals for growth as professional school counselor. The results of this study are expected to be used as the resources to understand the burnout of professional school counselors and to prepare the preventing and coping schemes.