It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
As the impact of artificial intelligence (AI) grows, ethical concerns about AI are becoming more prominent. As a result, some argue that AI ethics should be covered in depth in AI education. However, education programs dealing with various topics of AI ethics, particularly at the elementary and middle school levels, remain scarce. In this study, an AI ethics education program for elementary and middle school students was developed using the ADDIE model, and its effectiveness was demonstrated. First, five topics to be covered in the AI ethics education program were chosen based on prior research, including "reliability," "bias," "non-maleficence," and "responsibility." On this basis, a draft of educational goals, characteristics, and content was designed. Following that, implications were derived from the pilot program"s application, and program improvement points were discovered through expert evaluation and reflected on to derive the final program. Finally, the final program was implemented to 312 students in 14 elementary and middle school classes across the country, and its effectiveness was assessed quantitatively and qualitatively via pre-post questionnaires and interviews. As a result of the analysis, this educational program brought significant changes to students" interest in AI ethics, awareness of the need for AI ethics education, and attitude toward AI ethics. The education program proposed in this study can be a reference for educators who want to design and develop an AI ethics education program. Furthermore, free class materials for teachers and student activity sheets based on the educational program proposed in this study were distributed on the web, and these are expected to be used practically by educational groups that want to implement AI ethics education for elementary and middle school students.
인공지능(artificial intelligence, AI)의 영향력이 커지면서, AI의 윤리적인 이슈들이 주목받고 있다. 이에 따라 AI 교육에서 AI 윤리에 대해서도 심도 있게 다뤄야 한다는 목소리가 나오고 있다. 하지만 특히 초중등학교 급에서 AI 윤리의 다양한 주제에 대해 다루고 있는 교육 프로그램은 아직 부족한 것이 현실이다. 이에 본 연구에서는 ADDIE 모형을 기반으로 초중등 학생을 위한 AI 윤리 교육 프로그램을 개발하고, 이를 적용하여 효과성을 검증하였다. 먼저 선행 연구 분석을 통해 AI 윤리 교육 프로그램에서 다룰 주제를 ‘신뢰성’, ‘편향성’, ‘악용가능성’, ‘책임성’ 네 가지로 선정하고, 이를 바탕으로 교육 목표와 성격, 내용의 초안을 설계하였다. 이후 개발된 초안을 파일럿 적용하여 시사점을 도출하고, 전문가 평가로부터 프로그램 개선점을 찾아 이를 반영하여 최종 프로그램을 도출하였다. 마지막으로, 최종 프로그램을 전국 초등학교 및 중학교 14개 학급의 312명 학생에게 적용하고, 그 효과성을 사전-사후 설문과 인터뷰를 통해 양적, 질적으로 분석하였다. 분석 결과, 본 교육 프로그램은 학생들의 AI 윤리에 대한 흥미와 AI 윤리 교육 필요성에 대한 인식, 그리고 AI 윤리에 대한 태도에 유의미한 변화를 가져왔다. 본 연구에서 제안한 교육 프로그램은 AI 윤리 교육 프로그램을 설계 및 개발하려는 교육자들에게 참고가 될 수 있다. 또한 본 연구에서 제안한 교육 프로그램을 바탕으로 제작된 교사용 수업 자료 및 학생용 활동지가 웹상에 무료로 배포되어, 초중등학생을 대상으로 AI 윤리 교육을 실행하려는 교육 집단에게 실질적으로 사용될 수 있을 것으로 기대된다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.