메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
양재섭 (서울연구원) 반영권 (서울연구원)
저널정보
서울연구원 서울연구원 정책과제연구보고서 [서울연 2020-PR-30] 서울의 자치구 도시발전기본계획 운영실태와 개편방향
발행연도
2021.6
수록면
1 - 137 (137page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of the study is to diagnose the conditions of urban master plans in 25 autonomous districts and to suggest directions for reorganisation. For this purpose, the conditions of the autonomous district’s urban master plan were diagnosed with 10 autonomous districts’ Gu Administration Research Groups. The directions of reorganisation were suggested by reviewing the operation cases of the local plan for autonomous districts in Tokyo and London. The main findings are as follows:
First, under the current law, urban planning-related affairs are those of metropolitan cities, such as special cities and metropolitan cities, and autonomous districts do not have an urban planning authority. For this reason, it is not legally recognised for autonomous districts to establish and operate an urban master plan.
Second, since 2000, 25 autonomous districts in Seoul have invested a considerable amount of funds to establish autonomous district urban master plans. However, the current autonomous district urban master plan has no legal validity because it is a non-statutory plan. On the other hand, although the Seoul Metropolitan Government has established the neighbourhood plans, there are problems as the contents of the plans overlap with the autonomous district’s urban master plan.
Third, in order to operate an autonomous district-level urban plan that reflects regional characteristics, it is necessary to legislate the ‘autonomous district urban master plan’. It is necessary to revise and operate the Urban Planning Ordinance in the short term, and to revise the relevant legal system in the long term.
Fourth, the autonomous districts of Tokyo and London have established and are operating the autonomous district master plan based on the law. The Tokyo Metropolitan Government revised the Urban Planning Act in 1992 and introduced the autonomous district master plan, and London enacted the Localism Act in 2011, replacing the existing Local Development Frameworks with Local Plans.
Fifth, the following measures are required to legalise and operate the autonomous district urban master plan: 1) preparation of guidelines for the operation of the autonomous district master plan, 2) establishment of the ‘Standing Urban Planning Group’ in autonomous districts, 3) gradual expansion of the autonomous district urban planning authority, 4) pilot establishment of the autonomous district urban master plan.

목차

[표지]
[요약]
[목차]
표목차
그림목차
[01. 연구개요]
1_연구배경과 목적
2_연구내용과 방법
[02. 자치구 도시계획고권과 서울의 도시계획 운영 경험]
1_자치구 도시계획고권과 서울시 도시계획체계
2_1990년대 자치구 도시기본계획의 수립 경험과 교훈
3_서울시 생활권계획의 수립·운영 경험과 과제
[03. 현행 자치구 도시발전기본계획의 운영실태와 개선과제]
1_자치구 도시발전계획의 수립현황
2_자치구 도시발전계획의 운영실태
3_자치구 도시발전계획의 문제점과 개선과제
[04. 도쿄·런던의 자치구 도시기본계획 운영사례와 시사점]
1_도쿄: 특별구 도시계획 마스터플랜
2_런던: 자치구 기본계획
[05. 자치구 도시발전기본계획의 개편방향]
1_자치구 도시기본계획 도입의 필요성
2_자치구 도시발전계획의 개편방향
3_제도개선 및 후속 추진과제
[참고문헌]
[부록]
[Abstract]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-359-000149993