메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정병철 (경남대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제103집
발행연도
2022.12
수록면
207 - 238 (32page)
DOI
10.21296/jls.2022.12.103.207

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The embodied approach assumes that metonymy plays an important role in generating abstract and complex concepts based on bodily experiences. Therefore, it is required to explore the aspects and contributions of metonymy in the early stage of language acquisition in infants when concepts and forms of language begin to form. Although in previous studies researchers found that metonymic uses were prevalent in the productions of children aged 3-5 years, metonymic abilities in children aged 1-2 years in the early stages of language acquisition have not been covered. In Esther"s records up to the age of 2, clear-cut cases of ICM-based metonymy were hardly found, but other cases like pre-linguistic metonymy, speech act metonymy, formal metonymy, and accompanied experience-based metonymy prevailed. These results suggest that in the early stage of language acquisition ICM-based metonymy does not occur well due to the lack of an empirical basis, but metonymy in other ways works strongly and contributes to successful language acquisition.

목차

1. 서론
2. 환유의 이해
3. 말뭉치 자료의 성격
4. 한국어의 초기 습득 과정에 나타나는 환유의 양상
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-700-000372993