디지털 전환 전략과 COVID-19 팬데믹으로 기업을 비롯한 조직들은 완전히 새로운 차원의 변화와 도전을 요구받고 있으며 기업의 생존과 지속 가능한 경쟁력 창출을 위해서 조직구성원의 혁신은 선택이 아닌 필수가 되었다. 특히, 조직 혁신의 근간이 되는 구성원 개개인의 혁신행동 영향 요인에 대한 연구는 비교적 활발하게 진행되어왔으나, 원격근무를 포함한 스마트워크 환경에서 혁신행동에 영향을 미치는 요인에 대한 연구는 아직 미흡한 상황이다. 이러한 문제의식에서 본 연구에서는 디지털(Digital)과 언택트(Untact)를 키워드로 하는 스마트워크 환경에서 구성원의 혁신행동에 영향을 미치는 핵심역량으로 디지털 리터러시와 코칭리더십에 주목하였다. 이에, 본 연구는 코칭리더십과 혁신행동 간에 디지털 리터러시의 매개효과와 리모트워크의 조절효과를 확인하고자 한다. 실증분석을 위해 스마트워크 제도를 도입하고 있는 서울 및 수도권의 공/사기업 종사자들을 대상으로 설문을 실시하였고, 총 313부를 최종 분석에 사용하였다. 연구모형의 검증을 위해 SPSS Process Macro 4.0(Hayes, 2022)을 사용하여 매개효과와 조절효과를 검증하였다. 그 결과 첫째, 관리자의 코칭리더십은 혁신행동에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 조직구성원의 디지털 리터러시는 관리자의 코칭리더십과 조직구성원의 혁신행동을 매개 하는 것으로 확인되었다. 구체적으로는 리모트워크 경험 유무에 따라 디지털 리터러시의 매개효과에도 차이가 있는 것으로 확인되었다. 셋째, 리모트워크는 조직구성원의 디지털 리터러시와 혁신행동 간의 관계를 정(+)의 방향으로 조절하는 것으로 나타났다. 본 연구는 비대면 근무 형태인 리모트워크 환경에서 코칭리더십과, 디지털 리터러시, 혁신행동 간의 영향관계를 규명하였다는 데 의의가 있다. 리모트워크 등 스마트워크가 새로운 근무 형태의 뉴노멀로 부상하는등 환경 변화에 효과적으로 대응하고 코칭리더십이 조직구성원의 혁신행동으로 발현되기 위해서는 디지털 리터러시 역량이 고려되어야 함을 확인함으로써 디지털 전환 시대에 조직구성원의 혁신행동을 극대화할 수 있는 대안을 제시하였다는 점에서 학문적, 실무적 의의가 있다.
With the digital transformation strategy and the COVID-19 pandemic, organizations, including companies, are required to change and challenge to a whole new level, and innovation among members of the organization has become a must, not an option, for the survival of the company and for the creation of sustainable competitiveness. In particular, research on the factors influencing innovative behavior of each member, which is the basis of organizational innovation, has been relatively active, but research on the factors affecting innovative behavior in smart work environments, including remote work, is still insufficient. In this problem consciousness, this study focused on digital literacy and coaching leadership as key competencies affecting members" innovative behavior in a smart work environment with digital and untact keywords. Therefore, this study aims to confirm the mediating effect of digital literacy between coaching leadership and innovative behavior and the remote work control effect between digital literacy and innovative behavior. For empirical analysis, a survey was conducted on workers at public/private companies in Seoul and the metropolitan area, which are introducing a smart work system, and a total of 313 copies were used for the final analysis. For the verification of the research model, the mediating effect and the moderating effect were verified using SPSS Process Macro 4.0 (Hays, 2022). As a result, first, it was found that manager"s coaching leadership had a positive (+) effect on innovative behavior. Second, it was confirmed that the digital literacy of organizational members mediates the coaching leadership of managers and the innovative behavior of organizational members. Specifically, it was confirmed that there is also a difference in the mediating effect of digital literacy depending on the presence or absence of remote work experience. Third, it was found that remote work moderates the relationship between digital literacy and innovative behavior of organizational members in a positive (+) direction. This study is meaningful in that it investigated the influence relationship between coaching leadership, digital literacy, and innovative behavior in a remote work environment, which is a non-face-to-face work type. It is of academic and practical significance in that it has proposed an alternative to maximize the innovative behavior of organizational members in the digital transformation era by effectively responding to environmental changes such as remote work as a new normal.