메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

중학교 수업에서의 교사리더십 발휘에 대한 질적연구
Recommendations
Search
Questions

논문 기본 정보

Type
Proceeding
Author
문지윤 (경희대학교)
Journal
The Korean Educational Administration Society 한국교육행정학회 학술연구발표회논문집 한국교육행정학회 2022년도 연차학술대회
Published
2022.12
Pages
251 - 275 (25page)

Usage

cover
📌
Topic
📖
Background
🔬
Method
🏆
Result
중학교 수업에서의 교사리더십 발휘에 대한 질적연구
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Research history (5)

  • Are you curious about the follow-up research of this article?
  • You can check more advanced research results through related academic papers or academic presentations.
  • Check the research history of this article

Abstract· Keywords

Report Errors
본 연구의 목적은 수업에서 교사리더십을 발휘하는 교사들의 리더십 발휘 모습과 학생의 반응을 살펴보고, 교육현장에서의 교사리더십 발휘 모습의 특징과 의미를 탐구하는데 목적이 있다. 이에 교사리더십이 있다고 추천받은 중학교 교사 8인을 대상으로 질적연구방법을 실행하였다. 연구결과, 수업의 도입, 전개, 마무리 과정에서 리더십 모습과 학생의 반응을 살펴볼 수 있었다. 그리고 수업에서 교사리더십 발휘는‘수업전문성의 확대, 교사와 학생의 관계에서 교사 역할 인식, 교사와 학생 간의 상호작용’을 의미하였다. 아울러, 중학교 교사에게 드러나는 교사리더십 모습도 발견하였다. 본 연구결과는 교사리더십에 대한 이해와, 기존에 논의되었던 수업전문성 개념을 확대하여 교사리더십의 필요성을 조명하였다는 점에서 의의가 있다.

Contents

요약
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
참고문헌

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2023-371-000352332