이 연구는 대졸자직업이동경로조사 최근 5개년도 자료를 활용하여 교육대학과 4년제 대학 교육계열 출신 졸업생 중 교원 임용시험 지원자의 사교육비 실태를 분석하고, 사교육비가 임용시험 합격에 영향을 미치는지 분석하였다. 초등과 중등 임용시험 지원자의 표본을 구분하여 분석한 결과는 다음과 같았다.
첫째, 초등 임용시험 지원자의 시험 준비기간 동안 월평균 사교육비는 약 31만원이고, 학원 수강을 주로 활용하는 경우 47만원, 학교 내 특강을 활용하는 경우 22만원으로서, 준비방법에 따라 사교육비 차이가 있었다.
둘째, 중등 임용시험 지원자의 시험 준비기간 동안 월평균 사교육비는 약 42만원으로서 가구소득이 높을수록 사교육비 지출 수준이 높았고, 학원 수강의 경우 여타 준비방법보다 훨씬 더 많은 사교육비를 지출하였다. 대학서열이 높을수록 사교육비 지출 수준이 낮았고, 국공립보다 사립대학 교육계열 출신 임용시험 지원자의 사교육비 지출 수준이 더 높았으며, 임용시험 합격자가 불합격자보다 사교육비 지출 수준이 낮았다.
셋째, 초등 임용시험 지원자 표본의 94%가 시험에 합격하였는데, 로짓분석 결과 사교육비는 합격 확률에 영향을 미치지 않았으며, 여학생일수록, 학원 수강 대비 인터넷 강의 또는 그룹스터디 방법을 활용할수록 통계적으로 유의하게 합격 확률이 높았다.
넷째, 중등 임용시험 지원자 표본의 35%가 시험에 합격하였는데, 로짓분석 결과 사교육비는 합격 확률에 영향을 미치지 않았으며, 남성일수록, 연령이 낮을수록, 학점과 대학만족도가 높을수록, 시험 준비기간이 짧을수록, 그룹스터디를 활용할수록, 근로를 병행할수록, 취업목표 설정시기가 빠를수록 임용시험 합격 확률이 높았다. 또한, 국공립대학, 상위서열 대학 출신일수록 임용시험 합격 확률이 높았다.
결론적으로, 교원 임용시험은 일반 공무원 시험과는 달리 계층적인 변수의 영향력이 없고, 교사자격증 소지자라는 자격 제한으로 인해 일정한 교사교육과정을 거친 대상자에 대해 능력주의적 선발 기제로 작동하고 있음을 확인할 수 있었다. 이를 바탕으로 교원 임용시험을 준비하는 대학생, 교원 양성기관, 그리고 교사 선발시험을 주관하는 정부 차원의 시사점을 제시하였다.
This study analyzed the level and impact of private education expenditure of teachers appointment exam applicants using five waves of Graduates Occupational Mobility Survey. Considering heterogeneous characteristics of primary and secondary teacher resources and different pass rates of appointment exams, we divided samples of primary and secondary teacher applicants.
The findings are as follows. First, primary teacher applicants spent about 310 thousand won for private education on average. Private education expenditure for Hagwon was 470 thousand won while that for lectures on campus cost 220 thousand won. Second, secondary teacher applicants spent about 420 thousand won for private education on average. The higher household income level was, the higher private education expenditure was. Private education expenditure for Hagwon cost statistically significantly higher than other exam preparation methods. The lower rank university graduates and private university graduates spent more on private education for exam preparation. Third, private education expenditure was not a significant determinant of probability of passing both primary and secondary teacher appointment exams. Particularly for secondary teacher appointment exams, graduates with higher college GPA, higher satisfaction of college education, and from higher rank university and public university were more likely to pass the exam.
In conclusion, this study found private education expenditure, which is associated with the level of household income, was not a significant determinant and the teacher appointment exams in Korea worked on the basis of meritocracy.