쌍계사 대웅전 삼세불회도에 대한 연구는 몇 가지 점에서 중요시된다.
첫째, 1636년에 중창된 대웅전에 1639년 전후에 조성되었던 삼세불회도가 훼손되어 140년 후쯤인 1781년에 삼세불회도를 승윤, 평삼, 함식 등이 수화승이 되어 새로이 조성한 초대형의 장대한 불화이다.
둘째, 이 삼세불회도는 중앙에 석가영산회도, 왼쪽에 약사불회도, 오른쪽에 아미타불회도 등 3폭의 불회도가 나란히 현괘되어 있는데 석가, 약사, 아미타불을 중심으로 그 권속들이 협시로 배치되어 있다. 이 3폭은 좌우 대칭적이고 중후 화려한 장대한 불화들이다.
셋째, 구도가 장대하고 좌우 대칭적으로 질서정연하며 형태가 본존이 압도적으로 장대하고 어깨가 직각일 뿐더러 체구가 방형이며, 색채나 무늬는 중후 화려하고 정교 호화스러운 특징을 나타내고 있는 당대 최고의 걸작 불화이다. 이들은 1781년에 조성되었다는 화기와 일치한다고 판단되므로 크게 중요시되고 있다.
넷째, 이 삼세불회도(영산회도)의 수화승인 승윤은 쾌윤일 가능성이 있으며, 평삼은 쾌윤의 제자로 추정할 수 있다.
다섯째, 이 삼세불회도는 조선 후반기에 희귀하게 남아있는 3폭의 삼세불화는 물론 대형 3폭 불화 중 최고로 장대하고 장엄한 걸작의 불화로 평가된다는 점이다.
This study on the Painting of Sakyamuni Three Worlds Buddha Mass at the Daewungjeon Hall of Ssanggyesa Temple is important in several respects.
First, the painting of Sakyamuni Three Worlds Buddha Mass created around 1639 in the Daewungjeon Hall, which was rebuilt in 1636, was damaged, and then in 1781, about 140 years later, Seung?yun, Pyeong?sam, Ham?shik, etc. became head painter monks and newly created the painting of Sakyamuni Three Worlds Buddha Mass, which is a very large and magnificent Buddha painting.
Second, this painting of Sakyamuni Three Worlds Buddha Mass has three Buddha mass paintings side by side including the Sakyamuni Yeongsan mass painting in the center, the Bhaisaiyaguru mass painting on the left, and the Amitabha mass painting on the right. Centered on Sakyamuni, Bhaisaiyaguru, and Amitabha, there are the main vassals are arranged side by side.
Third, the composition is magnificent and symmetrical and orderly, the main Buddha is overwhelmingly majestic, the shoulders are right angles, the body is rectangular, and the colors and patterns are the greatest masterpiece of the time, Buddha paintings, showing the characteristics of dignified splendor and elaborate luxury.
Fourth, Seung?yun, the head painter monk of this three worlds Buddha mass painting (Yeongsan mass painting), is likely to be Kwae?yun, and Pyeong?sam can be presumed to be one of Kwae?yun's disciples.
Fifth, this three worlds Buddha mass painting is evaluated as the most magnificent and majestic masterpiece among the three large three?panel Buddha paintings, as well as the three?panel three worlds Buddha painting that remained rare from the late Joseon period.