4차 산업혁명(Fourth Industrial Revolution)으로 인한 정보통신과학의 시대는 비약적인 성장을 이루고 있으며, 최근 수년간 인공지능(Artificial Intelligence, AI) 기술을 지닌 다양한 애플리케이션과 제품이 출시되고, 빅데이터(Big Data), 사물인터넷(Internet of Things, IoT), 인간과 기계의 상호작용(Human–computer interaction) 등 여러 융합형 기술이 교육계의 영역에 깊이 관여되고 있다. 20세기 초반, 중국 학자인 채원재(蔡元培) 중국의 철학자이자 교육자로서 1907년 독일에서 칸트 철학을 공부하였으며, 미적(美的)인 정신적 육성에 따른 인격 형성을 강조하였다.
는 미육(美育) 즉, 미적 교육이나 심미적 교육이라는 개념을 제시하여 현재까지 중국의 교육계에서는 이에 대한 관심이 높아지고 있는 추세이다. 2021년 7월 중국의 교육부는 의무교육 단계에 참여하는 학생들의 과중한 학교 과제 부담과 함께 사회교육에서 주요 교과목에 대한 학업 부담의 감소를 위한 ‘쌍감소 정책(雙減政策)’ 쌍감소 정책: 2021년 7월 24일 중국 중앙판공청, 국무원판공청은 「의무교육 단계 학생들의 숙제 부담과 교외 교육 부담에 관한 의견」을 발간하였다.
을 발표한 바 있으며, 이에 다양한 융합형 기술이 예술의 영역 안으로 스며들게 되었다. 최근 2020년 초부터 현재까지 코로나19의 지속으로 인해 온라인 음악교육이 점차 증가하고 있으며, 이러한 배경을 전제로 하여 본 연구에서는 사회교육 영역에서의 기술융합형 온라인 음악교육에 관한 실제적인 운영 현황에 대해 탐색하였다. 구체적으로, 첫째, 이론적 배경에서는 기술융합형 음악교육의 정의 및 특성에 대해 고찰하여 사회교육의 가치를 살펴보았다. 둘째, 중국 사회교육 영역의 음악교육의 발전 현황과 기술융합형 음악교육에서 대표적인 기관의 운영 및 교육 현황을 파악하여 사회교육의 가치구현과 효과적인 실현에 관해 살펴보았다. 셋째, 본 연구를 통해 보완해야 할 사항들과 교육의 발전적 방향성에 관해 제언하였다. 본 연구는 중국 사회교육 영역의 온라인 음악교육 지능화에 대한 실제 사례를 중심으로 바람직한 발전을 위한 방향성을 제시하는 것을 중점으로 하여, 스마트 음악교육의 포괄적인 발전을 도모함에 그 목적을 지닌다.
The advent of the Fourth Industrial Revolution makes the era of information technology achieve a leap-forward development. In recent years, there are a great many of applications or products with AI technology that have been launched, on the other hand, many converged technologies, such as Big Data, Internet of Things, IoT, and Human-computer interaction, are also infiltrating the education industry. Since the early 20th century, when The Chinese scholar CAI Yuanpei put forward the concept of "aesthetic education", the education industry in China has been maintaining a high concern about this trend. In July 2021, China's Ministry of Education has issued a "double reduction policy" to effectively reduce the heavy homework burden and off-campus training burden for students in compulsory education. As a result, many integrated technology applications have penetrated into the art field little by little, coupled with the COVID-19 since early 2020, online music education has gradually increased. Taking it as the background, in the paper, the operation status of technology integrated online music education in the field of social education is made a study. First of all, under the theoretical background, the definition and characteristics of technology fusion music education are investigated, and the value of social education is combed. In addition, the basic development status of social music education in China is understood, at the same time, it also sorts out the operation mode and educational status quo of the representative institutions in the social music education based on technology integration, and expounds how to reflect and effectively realize the value of social education. Third, the need to improve the matters and development direction is put forward. In the study, taking the practical example of intelligent online music education in Chinese society as an example, the main development direction in the future is proposed, aiming to seek the all-round development of intelligent music education.