메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이은진 (부산대학교) 권연진 (부산대학교)
저널정보
한국언어과학회 언어과학 언어과학 제29권 제4호
발행연도
2022.11
수록면
51 - 75 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study verified the effects of Korean learners’ reading motivation on reading strategies by Korean reading motivation tests and Korean reading strategy tests on 266 Korean learners as a foreign language. As a result the component factors of Korean reading motivation were reading challenge motivation, various genre reading motivation, reading efficacy motivation, reading interest motivation, recognition and competition motivation, and reading importance motivation. And the component factors of Korean reading strategy were active reading strategy, extended reading strategy, and passive reading strategy. The effects of Korean reading motivation in reading strategies were derived by conducting structural equations and bootstrapping analysis. First, reading challenge motivation and efficacy motivation affect active reading strategy. Second, reading challenge motivation, various genre reading motivation, reading efficacy motivation, reading interest motivation affect the extended reading strategy. Finally, reading importance motivation affects passive reading strategies. This study is expeced to expand the discourse on intergrated reading in Korean reading education and provide practical information based on learner information in Korean reading motivation and reading strategies.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0