(연구배경 및 목적) 도시화가 발전함에 따라 도시의 주요 임무는 점차 기본 건설의 요구를 충족시키는 것에서 더 나은 문화 지향과 생활 경험을 제공하는 것으로 전환되었다. 도시 브랜딩 구축은 도시의 영향력과 경쟁력을 높이는 데 중요한 의미가 있다.
신도시 의제(New City Agenda)는 지지적 도시 거버넌스 구축을 통해 도시의 지속가능한 가치를 높일 수 있다고 제시하였다.
장소 브랜딩은 모든 이해관계자가 협력적 거버넌스의 방법을 통해 공동으로 만들고 소유한다. 본 연구의 목적은 도시 브랜딩 발전 과정에서 협력적 거버넌스 전략의 적용 모델에 대한 ‘자하이상’(自下而上)식으로 정성분석 및 연구를 수행하여 협력적 거버넌스 전략 프레임워크를 도출하는 것이다. 표적집단심층면접(FGD)를 통해 광범위한 데이터 요소를 발굴하고, 근거이론(Ground Theory)를 적용하여 공공장소 브랜딩 형성에 있어 사람을 주체로 하는 협력적 거버넌스 모델의 다단계 요소를 탐색하고 심층 논리를 분석한다. 따라서 장소 브랜딩 협력적 거버넌스의 영향 요인에 대한 이론적 모델을 구축한다. (연구방법) 첫째, 장소 브랜딩 중 협력적 거버넌스에 관한 이론, 현황, 문헌 등에 대한 상세한 선행연구가 있었다. 충분한 이론을 바탕으로 연구 계획을 세웠다. 둘째, 협력적 거버넌스 주체 다양화의 특성에 따라 6개 그룹의 대상을 선택하여 표적집단심층면접을 수행하고 여러 번의 수집 및 검증을 통해 관련 데이터의 완전성을 보장하였다. 데이터 코딩의 과학성을 보장하기 위해 전문가 인터뷰와 병행하였다. 셋째, Nvivo12 정성분석 소프트웨어를 사용하여 근거이론을 기반으로 조사된 데이터를 개방코딩, 축코딩 및 선택코딩을 분석하고 검증하였다. 마지막으로 영향요인에 대한 협력적 거버넌스의 이론적 모델을 도출하였다. 또한 코딩 과정에서 영향인자의 개념이나 범주에 따라 모델 요소의 연관성에 대한 심층 분석을 수행하였다. (결과) 첫째, 장소 브랜딩 협력적 거버넌스전략의 발전 깊이에 기초한 종단적 연구이었다. 그 중 상호 작용 강화 · 비전 세우기, 메커니즘을 완비 · 플랫폼 구축, 혁신 심화 · 성과 공유, 의식향상 · 영속발전의 네 개 부분 있고, 네개 부분 사이에는 사물 발전의 법칙을 기반으로 하며 상호 점진적이고 순환적인 발전의 특징이 있다. 둘째, 요소 특성에 기초한 횡단적 연구이다. 주체, 매개체, 의식의 세 부분이며, 이 세 부분 사이에는 상호 촉진 관계가 있다. (결론) 본 연구에서는 영향요인 내부의 세부요인과 이들 간의 상관관계를 자세히 분석하여 장소브랜딩 협력적 거버넌스 영향요인의 개념모델을 구축한다. 거시적 범주와 미시적 요소 분석에서 이 모델은 협력적 거버넌스의발전에 중요한 이론적 의의를 가지며 다양한 개발 단계의 도시에 맞춤형 정책 아이디어와 구현 경로를 제공한다.
(Background and Purpose) Since the main task of cities has shifted from meeting the needs of basic construction to providing better cultural orientation and life experience with the development of urbanization, the urban branding is of great significance to the promotion of city influence. The value of sustainable urbanization can be increased by constructing supportive urban governance structures. To conduct a bottom-up qualitative analysis and research on the application model of collaborative governance strategy in the process of urban branding with strategic theoretical framework, this paper explores a wide range of data elements through focus group interviews and expert interviews, then applies Ground Theory to explore the multi-level factors of human-centered collaborative governance model in the place branding, so as to build a theoretical model of the factors influencing the collaborative governance model. (Method) Firstly, it carries out a preliminary study on the theory of cooperative governance under the urban branding and makes a research plan. Secondly, it selects 6 groups of subjects to conduct focus group discussion according to the main characteristics of collaborative governance diversification. With multiple collection and verification, it ensures the integrity of relevant data with the scientific data coding, then combines expert interviews. Thirdly, it uses Nvivo12 qualitative analysis software and grounded theory to analyze and verify the survey data through open coding, spindle coding and selective coding. Finally, it deduces the theoretical model of the influencing factors on the collaborative governance mode of the place branding, then makes a deep analysis of the model elements according to the concept or category of the influencing factors in the coding process.
(Results) First of all, it is a longitudinal study on the depth of the joint management strategy development of place branding, namely, enhancing interaction and building a blueprint, improving mechanisms and building platforms, deepening innovation and sharing results, raising awareness and promoting sustainable development. Based on the law of development, the four main areas have the characteristics of mutual progressive and circular development. Secondly, it is a horizontal dimension study based on the characteristics of elements, namely subject, media and consciousness, since there is a mutual promotion and interaction between the main body and the channel of the implementation on cooperative governance and consciousness.
(Conclusions) This paper analyzes the internal details of the influencing factors and the correlation, so as to build a conceptual model on the influencing factors of place brand cooperative governance. It is of great theoretical significance to the development of cooperative governance from the perspective of macro and micro elements analysis, which also provides targeted policy ideas and implementation paths for cities in different development stages.