(연구배경 및 목적) 키치는 새로운 것에 붙여지는 이름이 아니다. 흔하고, 진부하며, 어디선가 본 듯한 잡동사니 같은 대상을가르킬 때, 그리고 무언가를 모방하거나, 과장하는 몸짓을 설명하는 이름이다. 새로움을 가치 있는 것으로 긍정하는 고급문화의옹호자들에게 키치는 피하고 싶은 대상이지만, 그럼에도 불구하고 키치는 사라지지 않고 있다. 대중적 취향에 접근한 포스트 모더니즘은 일상에서 나타나는 유희적 즐거움의 개념이 포함되어 있다. 이것은 대중에게 더 친근감있게 접근하는 디자인으로 시도되었고 키치는 그 영향을 받았다고 할 수 있다. 키치는 역사를 통해 널리 보여졌지만, 그것의 광범위한 노출은 산업화를 통해 우리 사회의 현대 소비문화에 도달했다. 오늘날 키치 범람 현상에서 주목할 만한 점은 자본주의와 밀접하게 관계하고 있다는 사실이다. 자본주의는 상품의 가치 차이를 이용하여 소비를 자극하고 이를 통해 이윤을 획득한다. 이 과정에서 자본주의는 차이를 낼수 있는 모든 것을 긍정하고 받아들인다. 차이가 곧 가치와 연결될 수 있다는 것을 아는 이들은 스스로를 드러내기 위해 기꺼이키치를 끌어 들인다. 이러한 삶의 특성 때문에 키치를 우리의 일상과 분리하는 것은 불가능할 수도 있다. 본 논문은 혁신적인 아이디어, 예술적 감성, 기술적 정교함이 특징이 된 잉고 마우러의 조명에서 나타나는 예기치 않은 재료들과 버려져서 발견된 물건들이 이용된 키치예술의 표현 특성을 연구하여 잉고 마우러의 조명작품을 중심으로 디자인요소 중 키치예술의 접목을 연구하고자 한다. (연구방법) 연구 방법은 첫째, 키치의 정의에 대해 살펴보고 현대 사회 전반의 문화 현상으로 자리하게 된 발생 배경과변천에 대해 관련 문헌을 통해 분석한다. 둘째, 일상에서 나타나는 키치적 현상에 주목하여 키치를 설명한다. 본 논문에서는 오창섭이 그의 저서“내 곁의 키치”에서 제시한 내용으로 키치가 사회, 문화 전반에 나타나는 현상들의 표현방법과 그 역할을 향수, 과시, 대리만족, 놀이, 풍자로 살펴봄으로써 키치와 일상과의 관계의 중요성을 파악한다. 셋째, 잉고 마우러가 디자인한 조명중에서 1982~2018년까지 키치의 특성이 두드러진 작품을 시대별로 3점씩 12점을 선정하여 그의 작품에서 나타나는 디자인기법을 분석한 후, 키치의 표현방법과의 관계성을 정리하였다. (결과) 본 연구에서 잉고 마우러의 조명에서 나타난 키치의 특성과키치적 표현은 풍자, 놀이, 향수, 대리만족, 과시의 순으로 나타났다. (결론) 키치는 미(美)가 구매 및 판매 가능한 것이라는 근대의 환상과도 관련되어 있으며 대중들은 자신들의 거대한 소비 생활로 밖에 보여 줄 수 없고 대중적 유행이란 자신의 주위와 동떨어지지 않고서도 자신만의 변별성을 무시할 수 없는 경제 현상인 것이다. 한마디로 현 시대가 대중 문화를 더 이상 무시할 수 없는 것과 마찬가지로 키치로부터 완전히 자유로울 수 없는 것이다. 본 논문은 혁신적인 아이디어, 예술적 감성, 기술적 정교함이특징이 된 잉고 마우러의 조명에서 나타나는 예기치 않은 재료들과 버려져서 발견된 물건들이 이용된 키치적 미의식이 소비자의폭넓은 감성 교류를 형성시키고 소비자의 만족도를 높이는 계기가 되었음을 보여 주고 있다.
(Background and Purpose) Kitsch is not a term applied to new things. It is the term used to indicate a typical, cliched, and junk-like object or describe imitating or exaggerated gestures. For advocates of high-end culture who values novelty, kitsch is something to avoid, but nevertheless it is still profoundly rooted. Postmodernism that approached popular tastes incorporated the concept of playfulness in everyday life. It was attempted by the design friendlier to the public, which affected kitsch. Kitsch has been widely seen throughout history, but its extensive exposure has reached contemporary consumer culture of our society through industrialization. It is noteworthy that today's kitsch flooding is closely related to capitalism. Capitalism stimulates consumption by differentiation in values between goods, which leads to profits. Those who recognize the difference as a unique value are willing to take advantage of kitsch to expose themselves. Due to this nature of life, it may be impossible to separate kitsch from our daily life. Using Ingo Maurer's lighting design as a reference, this study aims to investigate the characteristics of kitsch incorporated in his lighting designs and to analyze the magical and mystical properties of light in his design systems that create the differences and values brought to everyday life. (Method) Firstly, the definition of kitsch was examined chronologically, and how its use has become a cultural phenomenon in modern society investigated through literature review. Second, we explained kitsch through paying attention to kitsch phenomena in daily life. In this study, the importance of the relationship between kitsch and daily life was identified by examining the expression method and role of kitsch in society and culture as a whole with nostalgia, showing off, vicarious pleasure, play, and satire. Third, 12 pieces of lighting designed by Ingo Maurer with prominent kitsch characteristics from 1982 to 2018 were selected for each period, and the design techniques in his work analyzed, leading to summarization of the relationship with kitsch expression methods. (Results) The most common characteristics and expressions of kitsch in Ingo Maurer's lighting design were satire, followed by play, nostalgia, vicarious pleasure, and showing off. (Conclusions) Kitsch is associated with the modern illusion that beauty is purchasable and marketable. Public can only expose themselves through their consumer life, and popularity is an economic phenomenon that cannot ignore its differentiation without being separated from its surroundings. In short, the current era cannot be completely free from kitsch, just as it can no longer ignore popular culture. This study demonstrates how emotional exchanges form among consumers and their satisfaction increases by kitsch aesthetics of unexpected materials and found objects in Maurer's lighting design characterized by innovative ideas, artistic sensibility, and technical sophistication.