이 연구의 목적은 국내 장애 분야의 내러티브 탐구의 경향성을 종합적으로 분석하여 향후 이 분야의 내러티브 탐구자들에게 필요한 정보를 제공하고 지향해야 할 방향성을 제안하는 것이다. 이를 위해 연구자는 2009년부터 2021년 12월까지 발표된 장애 분야의 내러티브 탐구 총 88편의 논문을 대상으로 시기 및 유형, 출처에 따른 기초 현황을 살펴본 후 5가지 영역(연구주제, 연구 참여자, 자료수집, 연구절차, 연구주제와 방법)으로 분석 기준을 설정하여 분석하였다. 시기별 추세를 알아보기 위해 1기(2009년∼2012년), 2기(2013년∼2015년), 3기(2016년∼2018년), 4기(2019년∼2021년)로 나누어 분석하였다. 연구 결과 장애 분야의 내러티브 탐구는 2021년에 가장 많은 17편이 발표되었다. 시기별로는 4기에 42편(47.7%)으로 가장 많았다. 연구주제는 삶과 돌봄이 31편(35.2%)으로 가장 많았고 치료 및 중재 경험이 17편(19.3%), 직업이 15편(17.0%), 교육과정 및 교수가 12편(13.6%), 통합교육 9편(10.2%), 폭력 3편(3.4%), 기타 1편(1.1%) 순으로 나타났다. 연구 참여자는 장애당사자(28편), 교사(27편), 부모(21편)가 주를 이루었으며 참여자 수는 1명∼3명이 59편(67.0%)으로 가장 높은 비율을 차지하였다. 자료수집 형태는 개별인터뷰와 현장 자료를 같이 사용한 연구가 37편(42.0%)으로 가장 많았다. 인터뷰는 1회∼3회를 진행한 연구가 26편(29.5%)으로 가장 많았다. 인터뷰 시간은 1시간∼2시간이 28편(31.8%)으로 가장 많았고 이 연구의 대상인 88편의 논문 중 69편(78.4%)이 Clandinin과 Connelly가 제시한 절차에 따라 내러티브 탐구를 수행했음을 확인할 수 있었다. 마지막으로 연구주제와 연구방법 간의 관계를 분석하여 얻어진 결과를 바탕으로 향후 장애 분야 내러티브 탐구의 발전을 위한 시사점과 한계에 관해 논의하였다.
This study aims to analyze the trend of narrative inquires in the field of disability in Korea comprehensively and provide researchers with the necessary information and directions for further research in this field. In order to identify the research trends, the basic information of the studies, such as published years, study types, and journals were examined followed by the analysis of the study topics, participants, data-collecting methods, and the research procedures. The studies were divided into four time periods; the first period (from 2009 to 2012), the second period (from 2013 to 2015), the third period (from 2016 to 2018), and the fourth period (from 2019 to 2021) in order to see the periodical trends in the research field. The results indicate that most studies were conducted in the fourth period yielding 42 studies (47.7%) peaking in 2021 with 17 studies. The topics of studies are various such as the lives and caring in 31 studies taking up 35.2% of the field, the experiences of treatment and intervention in 17 studies taking up 19.3%, careers and adjustment at work in 15 studies taking up 17.0%, the curriculum, and instruction in 12 studies taking up 13.6%, integrated education in 9 studies taking up 10.2%, violence in 3 studies taking up 3.4%, and other in a study taking up 1.1% of the research field. The study participants are people with disabilities in 28 studies, teachers in 27 studies, and parents in 21 studies. The number of participants is mostly from one to three as appeared in 59 studies taking up 67.0%. The number of participants is mostly from one to three as appeared in 59 studies taking up 67.0%. The most common data collection type was to use both individual interviews and field data as shown in 37 studies taking up 42.0%. The most frequent number of interviews conducted in the studies is from one to three as shown in 26 studies which consist of 29.5% of the whole studies. 28 studies (31.8%) spend from one to two hours on interviews which was the most frequent time duration. 69 studies which take up 78.4% used Clandinin and Connelly’s process for the narrative inquiries. Based on the results, the implications for further narrative inquiries in the disability research field and the limitations of the study are discussed.