본 연구는 뷰티서비스 산업의 공간 공유를 위한 중요도를 분석하기 위하여 문헌연구와 설문연구를 실시하였다. 1단계는 문헌연구를 바탕으로 뷰티서비스 산업의 공유 공간의 중요도 분석을 위한 1차 항목을 도출하였고, 2단계는 5명의 관련 전문가를 구성하여 초점집단면접(FGI)을 통해 2차 항목을 도출하였다. 3단계는 최종 10명의 관련 전문가를 구성하여 AHP 분석기법을 통한 1:1 쌍대 비교 설문을 실시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 일관성 검증에 대한 결과로는 상위계층에서의 CR값은 .07로 나타났으며, 중위계층에서는 ‘고유업무공간’에 대한 일관성 비율이 .0941, ‘업무지원공간’에 대한 일관성 비율은 .0977, ‘사업확장지원공간’에 대한 일관성 비율은 .077로 산출되어 일관성 검증에 있어 .10이하로 나타났다. 이는 일관성 양호 기준인 .10이하를 만족하는 수준으로써 신뢰성이 확보되었다고 판단할 수 있다. 둘째, 헤어샵의 공유 공간 중위요인에 대한 상대적 중요도 및 우선순위는 ‘고유업무공간(87.6%)’이 가장 높은 수치로 중요도가 있는 것으로 산출되었고, 다음으로는 ‘업무지원공간(9.8%)’, ‘사업확장지원공간(2.6%)’순으로 우선순위가 나타났다. 셋째, 헤어샵의 공유 공간 중위요인 중 ‘고유업무공간’의 평가요인 간 중요도 및 우선순위를 평가한 결과 ‘작업공간’의 중요도가 69.0%로 가장 높게 평가되었고, ‘고객접객공간’과 ‘샴푸공간’의 중요도가 각각 12.6%, 8.1%로 나타났으며, 다음으로 ‘계산공간’, ‘제품진열공간’, ‘연결공간’ 순으로 4.8%, 3.2%, 2.3%의 중요도가 나타났다. 넷째, 헤어샵의 공유 공간 중위요인 중 ‘업무지원공간’의 평가요인 간 중요도 및 우선순위를 평가한 결과 ‘제품보관공간’과 ‘휴게공간’의 중요도가 각각 42.8%, 30.1%로 가장 높게 평가되었고, ‘청소및세탁공간’은 9.8%, ‘고객락커공간’은 9.3%, ‘키친네트’는 7.9%로 중요도가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 헤어샵의 공유 공간 중위요인 중 ‘사업확장 지원공간’의 평가요인 간 중요도 및 우선순위를 평가한 결과 ‘교육공간’의 중요도가 75.5%로 가장 높게 평가되었고, ‘온라인커뮤니티공간’은 19.7%, ‘유희공간’은 4.8%로 중요도가 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 도출된 헤어샵의 공유 공간의 중요도 분석에 대한 연구 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 헤어샵의 공유 공간은 크게 ‘고유업무공간’과 이를 지원하는 ‘업무지원공간’, ‘사업확장지원공간’으로 나눌 수 있으며 그 중요도는 ‘고유업무공간’에 대한 중요도가 압도적으로 높게 나타났으며 그 하위요인 중 ‘작업공간’에 대한 중요도가 높게 평가되었다. 이는 헤어스타일링이 이루어지는 주요 업무 공간으로서 고객의 목적성을 충족시키는 데 초점이 맞춰져 있는 결과가 수치로 나타난 것으로 보여진다. 둘째, 헤어샵의 공유 공간 중위요인 중 ‘업무지원공간’의 ‘휴게공간’은 사용자 간의 사적공간으로 분류할 수 있으며 그 중요도가 다소 높게 평가되었다. 이는 업무에 지친 이용자의 필수 공간으로서 다수의 사용자간의 사생활 보호를 위한 공간에 대한 명확한 인식과 성숙한 합의를 통한 이행이 이루어져야 할 것이다. 마지막으로, 헤어샵의 공유 공간 중위요인 중 ‘사업확장지원공간’의 ‘교육공간’에 대한 중요도가 가장 높게 나타났으며, ‘온라인커뮤니티공간’과 ‘유희공간’의 중요도는 미미한 수준으로 산출되었다. 그러나 협력적 소비라는 공유 경제의 본질적 관점에서 보았을 때, 이용자 간의 소통 및 커뮤니티 형성의 주요 공간으로서의 ‘온라인커뮤니티공간’, ‘유희공간’에 대한 중요도의 인식 개선이 선행되었을 때 뷰티서비스 산업에서도 공유 공간에 대한 안정적 산업화가 정착될 것으로 사료된다. 그러나 이러한 성과에도 불구하고 본 연구는 표본의 수가 한정되어 있으며, 관련 전문가의 실사용자를 대상으로 하였으나 이곳에서 샘플링된 데이터가 전체를 대변하기에는 한계가 있을 수 있다. 따라서 보다 확대된 추가 연구가 요구된다.
In this study, a literature study and a survey were conducted to analyze the importance of space sharing in the beauty service industry. In the first stage, based on literature research, the primary items for analyzing the importance of shared space in the beauty service industry were derived. In the second stage, 5 related experts were formed and the 2nd item was derived through a focus group interview (FGI). In the third step, the final 10 related experts were formed and a 1:1 pairwise comparison questionnaire was conducted through the AHP analysis technique. The results are as follow. First, as a result of consistency verification, the CR value in the upper layer was .07, and in the middle layer, the consistency ratio for ‘unique work space’ was .0941 and the consistency ratio for ‘work support space’ was .0977, the consistency ratio for ‘project expansion support space’ was calculated as .077, and it was found to be less than .10 in consistency verification. This is a level that satisfies the consistency good criterion of .10 or less, and it can be judged that reliability has been secured. Second, as for the relative importance and priority of the median factors of shared space in hair salons, ‘unique work space (87.6%)’ was calculated as having the highest level of importance, followed by ‘work support space (9.8%)’. , ‘business expansion support space (2.6%)’ in order of priority. Third, as a result of evaluating the importance and priority among the evaluation factors of ‘unique work space’ among the median factors of shared space in hair salons, ‘work space’ was evaluated as the most important at 69.0%, followed by ‘customer service space’ and ‘shampoo’. The importance of ‘space’ was 12.6% and 8.1%, respectively, followed by ‘calculation space’, ‘product display space’, and ‘connection space’ with 4.8%, 3.2%, and 2.3% of importance, respectively. Fourth, as a result of evaluating the importance and priority among the evaluation factors of ‘work support space’ among the median factors of shared space in hair salons, ‘product storage space’ and ‘rest space’ were rated the highest at 42.8% and 30.1%, respectively. ‘Cleaning and laundry space’ accounted for 9.8%, ‘customer locker space’ accounted for 9.3%, and ‘kitchen net’ accounted for 7.9%. Fifth, as a result of evaluating the importance and priority among the evaluation factors of ‘business expansion support space’ among the median factors of shared space in hair salons, ‘education space’ was evaluated as the most important at 75.5%, and ‘online community space’ was rated at 19.7%. % and ‘play space’ were found to be important at 4.8%. The results of the study on the importance analysis of the shared space of hair salons derived through this are summarized as follows. First, the shared space of a hair shop can be largely divided into ‘unique work space’, ‘business support space’ that supports it, and ‘business expansion support space’, and the importance of ‘unique work space’ is overwhelmingly high. Among the sub-factors, the importance of ‘working space’ was highly evaluated. This is the main work space where hairstyling takes place, and it is seen that the result of focusing on meeting the purpose of the customer has been shown in numbers. Second, among the median factors of shared space in hair salons, ‘rest space’ of ‘business support space’ can be classified as a private space between users, and its importance was evaluated rather high. This is an essential space for users who are tired from work, and it should be implemented through clear recognition and mature agreement on the space for privacy protection among multiple users. Lastly, among the median factors of shared space in hair salons, the importance of ‘education space’ in ‘business expansion support space’ was the highest, and the importance of ‘online community space’ and ‘play space’ was calculated to be insignificant. However, from the essential point of view of the sharing economy of collaborative consumption, when the awareness of the importance of ‘online community space’ and ‘play space’ as the main space for communication between users and community formation is improved, the beauty service industry also shares space It is believed that stable industrialization will be achieved. However, despite these achievements, the number of samples in this study is limited, and although it was targeted at actual users of related experts, the data sampled here may have limitations in representing the whole. Therefore, further extensive research is required.